رییس جمهور در مراسم دیدار با پژوهشگران و مدیران جهاددانشگاهی:

شرط واردات، انتقال تکنولوژی با نظارت جهاددانشگاهی می‌شود/ اعتماد بدنه مدیریتی کشور به این نهاد

۰۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۲ کد : ۴۷۰۳۷ عمومی
تعداد بازدید:۲۲۱
آیت‌الله دکتر رئیسی در مراسم دیدار با پژوهشگران و مدیران جهاددانشگاهی با استقبال از اینکه به‌درستی این نهاد زیست‌بوم نخبگانِ ایران نامیده شده است، موافقت خود را با پیشنهاد رییس جهاددانشگاهی اعلام کرد و گفت: شرط واردات در کشور را انتقال تکنولوژی قرار دهیم و نظارت سازمانی این مهم را بر عهده جهاددانشگاهی می‌گذاریم.
شرط واردات، انتقال تکنولوژی با نظارت جهاددانشگاهی می‌شود/ اعتماد بدنه مدیریتی کشور به این نهاد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور پیش از ظهر امروز چهارشنبه 5 مردادماه 1401 در آستانه چهل و دومین سالروز تشکیل جهاددانشگاهی در مراسم دیدار با پژوهشگران و مدیران این نهاد که در محل پژوهشگاه رویان برگزار شد، بر نقش امیدآفرین مجموعه جهاددانشگاهی در کشور تاکید کرد و این نهاد را مولود انقلاب اسلامی و منشأ خدمات علمی ارزشمند برای کشور دانست.

جهاددانشگاهی توانسته نظریه‌های علمی را تبدیل به ثروت کند

آیت‌الله دکتر رئیسی با گرامیداشت یاد شهدای جهاددانشگاهی و مرحوم کاظمی آشتیانی مؤسس پژوهشگاه رویان گفت: نکته مهم درباره این مجموعه علمی این است که توانسته به‌خوبی اندیشه‌ها و نظریه‌های علمی را تبدیل به ثروت کرده و در بخش‌هایی از کشور که نیازمند کار علمی و نوآورانه است، گره‌گشایی کند. این همان الگویی است که باید در بخش‌های دیگر نیز آن را دنبال کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جهاددانشگاهی بسیاری از آرزوها و خواسته‌های کشور در حوزه علم و فناوری را محقق کرده است، تصریح کرد: اگر علم و دانش در کنار منابع و ظرفیت‌های کشور قرار گیرد و دانایی منجر به توانایی‌ شود، در همه عرصه‌ها شاهد دستاوردهای عظیم خواهیم بود.

جهاددانشگاهی بهترین گام‌ها را در جهت استقلال و خودکفایی کشور برداشته است

دکتر آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به دستاوردهای ارزشمند جهاددانشگاهی در زمینه‌های ژن‌درمانی و سلول‌درمانی، اظهار داشت: کارهای موفق شما در ژن‌درمانی و سلول درمانی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز قرارگرفته است در کشور تولید قدرت میکند و این دستاوردها که منجر به خودکفایی در بخش‌های مهمی از نظام سلامت و درمان شده جزء مظاهر مهم استقلال و قدرت کشور به شمار می‌رود.

رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز جهاددانشگاهی بهترین گام‌ها را در جهت استقلال و خودکفایی کشور برداشته است گفت: این مجموعه دارای تجربه‌های ارزشمند و نیروهای کارآمد و فرهیختهای است که هرکدام ثروت بزرگی برای کشور به شمار می‌رود.

جهاددانشگاهی باید زیست‌بوم نخبگان ایران باشد؛ نقش مهم این نهاد برای مهاجرت معکوس نخبگان 

دکتر آیت‌الله رئیسی با استقبال از شعار چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی گفت: به‌درستی جهاددانشگاهی زیست‌بوم نخبگان ایران نامیده شده است و این نهاد باید زیست‌بوم نخبگان ایران باشد.

رییس جمهوربا تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی و تلاش برای بازگشت نخبگان به کشور و حمایت جدی دولت از این روند، افزود: افزود: جهاددانشگاهی پیشتاز و پیشران اقتصاد دانش‌بنیان و از مهم‌ترین نقش‌آفرینان در زیست‌بوم نوآوری کشور است که می‌تواند با برنامه‌ریزی درست و کنشگری حساب‌شده، زمینه را برای مهاجرت معکوس و بازگشت نخبگان به کشور را فراهم کند.

جهاددانشگاهی موردحمایت بدنه مدیریت کشور است

وی با بیان اینکه مجموعه جهاددانشگاهی امروز موردحمایت بدنه مدیریت کشور است ادامه داد: این مجموعه امروز دارای تجربیات بسیار گران‌سنگ و ارزشمند است که می‌تواند بگوید من آمادگی دارم در حوزه‌های مختلف کشور مثل ازدیاد استخراج و زنده کردن چاه‌های نفت مرده فعالیت کنم که این‌ها مطالب کمی نیست. همچنین در حوزه کشاورزی و گیاهان دارویی یا تولید بذور هیبریدی حرف جدی بزند که امروز این موارد به سفره مردم ارتباط دارد و دیگر کشورها این‌ها را به ما نمی‌خند و نمی‌خواهند ما مستقل شویم.

آیت‌الله دکتر رئیسی با بیان اینکه این اقداماتی که شما در جهاددانشگاهی انجام می‌دهید بسیار امیدآفرین است که می‌تواند کشور را مستقل کند افزود: اندیشه‌ها و نظریه‌ها در کشور وجود داردکه باید به عرصه عمل، اجرا و تولید برسد و با تجاری‌سازی بتوانیم صادرات داشته باشیم.

رییس جمهور با بیان اینکه یکی از عرصه‌های مهمی که دشمن نمیخواهد ما توانمند شویم عرصه‌های علمی و فناورانه در کشور است ادامه داد: معنای این عنوان جهاددانشگاهی آن است که بسیاری از امیدها و آرزوها تحقق پیدا کرد. این مجموعه و نیروهای توانمندی داردکه ثابت کرده‌اند هم می‌دانند هم می‌خواهند و هم می‌توانند.

فعالیت قابل‌تقدیر جهاددانشگاهی در بحث درمان ناباروری و سرطان

وی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی اقدامات جهاددانشگاهی در بحث درمان ناباروری خوشحال‌کننده و ارزشمند دانست و گفت: در شرایطی که دشمن ما را در زمینه‌های مختلف ازجمله در حوزه علم و فناوری تحریم کرده است، دستاوردهای ارزشمند جهاددانشگاهی در دستیابی به دانش‌ روز دنیا در عرصه‌های مختلف و بومی‌ کردن آن به‌ویژه در موضوع درمان ناباروری و همچنین پیشگیری و درمان انواع سرطان، اقدامی بزرگ و شایسته قدردانی است.

آیت‌الله دکتر رئیسی با بیان اینکه مهم‌ نیست که امروز ۴۰ یا ۴۰۰ هزار کودک از این طریق به دنیا آمده‌اند افزود: مهم آن است که این دانش در کشور به دست جهاددانشگاهی بومی‌شده است.

با موافقت رییس جمهور شرط واردات، انتقال تکنولوژی با نظارت جهاددانشگاهی می‌شود

وی در ادامه با اشاره به سابقه آشنایی خود با فعالیت‌های جهاددانشگاهی و تاکید بر اینکه کارهای بسیار تحسین‌برانگیز و مجاهدانه‌ای برای خودکفایی کشور توسط جهاددانشگاهی انجام شده است افزود: با این پیشنهاد رییس جهاددانشگاهی که ما شرط واردات در کشور را انتقال تکنولوژی قرار دهیم کاملاً موافقم و نظارت سازمانی این مهم را بر عهده جهاددانشگاهی می‌گذاریم و این رویه حتماً باید اتفاق بی افتد.

جهاددانشگاهی تبدیل شود به باشگاه فکری و اندیشه ورزی برای همه نخبگان

رییس جمهور همچنین موافقت خود را با پیشنهاد دیگر دکتر دهقانی فیروزآبادی برای آنکه جهاددانشگاهی بستر سیالی جذب و حضور نخبگان، فرهیختگان و اندیشمندان باشد اعلام کرد و گفت: این مجموع می‌تواند به باشگاه فکری و اندیشه ورزی برای همه نخبگان در حوزه‌های علم و فناوری و نوآوری تبدیل شود تا آنها بتوانند در این باشگاه نظرات و دیدگاه‌ها و اندیشه‌های نو خود را مطرح کنند و به بالندگی دست یابند.

جهاددانشگاهی وظیفه کادر سازی و تربیت نیروی انسانی در کشور را بر عهده گیرد

رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه بنده با این پیشنهاد دکتر دهقانی فیروزآبادی که جهاددانشگاهی وظیفه کادر سازی و تربیت نیروی انسانی در کشور را بر عهده گیرد موافق هستم گفت: ما نیاز داریم که در کنار فرهیختگان و اندیشمندان ما دانش‌پژوهان رشد پیدا کنند و حقیقتاً می‌توان گفت اینجا مجموعه‌ای است که شعار ما می‌توانیم را زنده کرده است.

دکتر رئیسی تاکید کرد: مرحوم کاظمی آشتیانی موسس پژوهشگاه رویان نماد جهاد دانش‌بنیان در کشور بود. ایشان توانست با اتکای به ظرفیت‌های کشور و نیروهای متعهد، کارآمد و خلاق تحول بزرگی را در حوزه علم و نوآوری رقم بزند و این ویژگی آن مرحوم بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تجلیل قرار گرفت.

جهاددانشگاهی یک گامی‌نو در بستر گام دوم انقلاب اسلامی بردارد

آیت‌الله رئیسی در ادامه به مشکلات تولید و رکود کارخانه‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: ضمن تشکر از همه کارهایی که در این ۴۰ سال انجام دادید، به نظر می‌رسد جهاددانشگاهی باید یک گامی‌نو در بستر گام دوم انقلاب اسلامی بردارد و در این رابطه می‌تواند کمک‌کار دولت باشد.

وی همچنین تجاری‌سازی دستاوردهای علمی را از مهم‌ترین مسئولیت‌های جهاددانشگاهی دانست و با تاکید بر نقش مهم این مجموعه در تحقق نام‌گذاری سال، گفت: جهاددانشگاهی می‌تواند با انتقال تجارب و تبیین دستاوردهای خود، برای توسعه تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زا الگوسازی کند و نقش مهمی را در تحقق این شعار ارزشمند ایفا نماید.

رئیس‌جمهور در بخش پایان سخنان خود با اشاره به اینکه پیشرفت و عدالت، محور کار دولت است و دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت به شمار می‌آیند، اظهار داشت: نهادهای علمی ازجمله جهاددانشگاهی در این زمینه می‌توانند به توانی مضاعف یاریگر دولت باشند و با تعریف نظام مسائل کشور و اولویت‌بندی آنها، مشکلات کشور را به‌صورت علمی و فناورانه حل کند و امیدوارم روزبه‌روز جهاددانشگاهی بالنده‌تر باشد.

گفتنی است دکتر آیت‌الله ابراهیم رئیسی در این مراسم ضمن ادای احترام به مقام والای شهدای جهاددانشگاهی از نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی بازدید کرد و در ادامه ضمن بازدید و گفت‌وگو با پژوهشگران رویان در میان مدیران و پژوهشگران جهاددانشگاهی سخنرانی کرد.
 


نظر شما :