گزارشی از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های جهاد دانشگاهی؛

تجلی دانش و نوآوری با تکیه بر توانمندی نخبگان جهاد دانشگاهی

۱۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۷ کد : ۴۰۳۰۶ اخبار ویژه فرهنگی عمومی دانشگاه پژوهش آموزش
تعداد بازدید:۴۵۰
نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی با هدف معرفی مهم‌ترین دستاوردهای این نهاد در حوزه‌ پژوهش و فناوری، فرهنگ، آموزش و کارآفرینی و تجاری‌سازی و اقتصاددانش‌بنیان، هفته گذشته در بوستان گفت و گو در تهران برگزار شد.
تجلی دانش و نوآوری با تکیه بر توانمندی نخبگان جهاد دانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان شمالی، این نمایشگاه که برای انعکاس توانمندی ها و دستاوردهای پر مغز جهاد دانشگاهی در کشور طی پنج روز برگزار شد با حضور وزرا، نمایندگان مردم در مجلس، مسئولان ارشد کشوری و استان های مختلف همراه شد تا به همین دلیل در صدر اخبار رسانه های دیداری، شنیداری، اینترنتی و مکتوب کشور قرار گیرد.

نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰ توانست در سالی که از جانب رهبر انقلاب به‌عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نام‌گذاری شده است، مهم‌ترین دستاوردهای این نهاد در حوزه‌ پژوهش و فناوری، فرهنگ، آموزش، کارآفرینی، تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان را به نمایش گذاشت تا بازدید کنندگان، بیش از گذشته با توانمندی هایی که با تکیه بر توان داخل و اعتماد به نخبگان میهن شکوفا شده اند آشنا شده و معنای «ما می توانیم» را بهتر از قبل درک نمایند.

نمایشگاه بزرگ جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰، روایتی از نمای نزدیک بود که نشان داد چگونه یک‌نهاد برخاسته از بطن انقلاب اسلامی در جدول پیشرفت کشور و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، خانه‌های مربوط به خود را با دستاوردها و توانمندی‌هایش پُر کرده است.

برپایی این نمایشگاه، ثابت کرد با توجه به توان داخلی و به کارگیری نخبگان کشور می‌توان مسیر توسعه و پیشرفت را با گام های بلندتری پیمود و به نتیجه نیز رسید.

همچنین این نمایشگاه، به نوعی اعلام آمادگی به مدیران حوزه‌های مختلف اجرایی در دولت بود مبنی بر این که جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهادی فرابخشی و یک بازوی دانش‌بنیان و فناور می‌تواند با دریافت مأموریت‌ در حل معضلات و مسائل کشور نقش‌آفرینی مناسبی ایفا کند.

در راهروهای این نمایشگاه چشمان بازدیدکنندگان به توانمندی هایی برمی خورد که پشت هر کدام از آن ها ماه ها و سال ها برنامه ریزی و تلاش قرار داشت تا نهایتا جهاد دانشگاهی را به عنوان بازوی توانمند کشور در عرصه های مختلف علمی پژوهشی معرفی کند.

این نمایشگاه انقدر جنب و جوش داشت که به هر نقطه از آن که نگریستیم، شاهد گفت و گوی نخبگان و تبادل علم و دانش بودیم تا از این فرصت پیش آمده نیز نهایت بهره برداری انجام گیرد.

در کنار بازدید مردم و علاقه‌مندان به حوزه های علمی و پژوهشی، باید به حضور مسئولان ارشد کشور نیز اشاره کرد.

این نمایشگاه که طی مدت برگزاری در صدر اخبار کشور بود با حضور قالیباف افتتاح شد و با بازدید عموم مردم، گروه های دانشگاهی، علمی، وزار نمایندگان و... همراه بود.

بازدیدکنندگانی که هر یک به نوعی از این حجم از توانمندی های به نمایش گذاشته شده شگفت زده شده بودند‌.

مهمترین مصداق آن نیز به اعتقاد نویسنده این گزارش، در بازدید وزیر علوم از نمایشگاه نمایان شد؛ وزیر علوم در بازدید از غرفه های مختلف این نمایشگاه در کنار اطلاع از اقدامات به نمایش گذاشته شده، پیشنهاداتی را نیز به فراخور زمانی و نیاز کشور به آن ها به ویژه در حوزه های دانش‌بنیان و فناور ارائه می داد اما در گفت و گو با مسئولان آن بخش متوجه می شد که واحدهای فناور جهاد دانشگاهی یا شرکت های همراه این مجموعه، پیش از آن که این موضوعات به «نیاز» تبدیل شود، به آن ها ورود کرده اما با بی مهری و کم توجهی مسئولان مواجه شده و توقف آن ها را به دنبال داشته است؛ این موضوعات در نهایتا، حیرت وزیر علوم را به دنبال داشت.

از بازدیدهای این نمایشگاه که بگذریم به اخباری می رسیم که سر منشا آن ها حضور وزرا، نمایندگان مجلس و... در این نمایشگاه بود و امکان جویا شدن موضوعات مختلف از آن ها به این سادگی که در نمایشگاه در دسترس خبرنگاران بودند وجود نداشت.

وجود خبرگزاری های جهاد دانشگاهی از جمله ایسنا و ایکنا در این نمایشگاه نیز تاثیر بسیاری در انعکاس موضوعات روز به واسطه استفاده از فرصت حضور مسئولان کشوری داشت. موضوعاتی نظیر طرح آزمایشی سهمیه بندی بنزین، وضعیت تولیدات نفتی و توسعه آن ها، امتحانات دانش آموزان، کرونا و بودجه بخشی از ده ها موضوعی بود که از مصاحبه های این نمایشگاه منتشر شد؛ و هنوز هم ادامه دارد.

حضور مسئولان استانی از جمله استانداران نیز فرصتی بود برای آشنایی آن ها با توانمندی های جهاد دانشگاهی در سطح کشور که از هر کدام از آن ها می توان برای رفع مشکلات خاص و حاد استان ها بهره برد. انعقاد ده ها تفاهم نامه همکاری بین جهاد دانشگاهی با استان ها و سازمان های مختلف در همان نمایشگاه، تایید کننده این موضوع است.

*نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی، محلی برای جست و جوی راه حل مشکلات استان ها

استاندار خراسان شمالی، نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی را محلی برای جست و جوی راه حل مشکلات مختلف کشور به ویژه استان های کمتر توسعه یافته دانست.

محمدرضا حسین نژاد پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: هر یک از استان های کشور با مشکلات خاص خود رو به رو هستند که بازدید از نمایشگاه جهاد می تواند سبب پیدا کردن راه حل مناسب برای رفع آن ها باشد.

وی گفت: برگزاری نمایشگاه ها، یک نوع فرصت عرضه توانمندی‌ دستگاه ها به حساب می آید و جهاد دانشگاهی با سابقه ای که از گذشته دارد نمایشگاه خوبی را برگزار کرد تا افراد مختلف با توانمندی های این مجموعه آشنا شوند.

حسین نژاد ادامه داد: تا زمانی که این نمایشگاه ها نباشد و مسئولان کشوری، لشکری، استانداران و سایر مسئولان طی بازدید از آن ها با توانمندی های موجود آشنا نشوند، نمی توانند بهره کافی را از ظرفیت های موجود برای همکاری های بیشتر ببرند.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی دستاوردهای بسیاری در حوزه های فرهنگی و علمی دارد و برگزاری این نمایشگاه فرصتی را به وجود آورد تا مسئولان بسته به نیازهایی که در حوزه کاری خود دارند به جست و جوی نیازمندی های خود باشند.

وی با تاکید بر اینکه بازدید از این نمایشگاه صرفا یک بازدید «اطلاعی» نیست، گفت: این بازدید یک اقدام کاملا میدانی است برای یافتن راه حل مشکلات استان با تکیه بر توانمندی ها و تجربات نخبگان کشور که در جهاد دانشگاهی مشغول به فعالیت بوده و به حوزه های پزشکی، صنعتی و حتی اکتشاف نفت ورود پیدا کرده اند.

حسین نژاد، کمبود آب را یکی از مهم ترین دغدغه های خراسان شمالی دانست و افزود: بنده به عنوان استاندار در جست و جوی فناوری هستم که به عنوان مثال برای کشف آب در لایه های ژرفی کمک حال استان باشد تا با استفاده از توان جهاد دانشگاهی بتوانم قدمی در این راستا بردارم.

استاندار خراسان شمالی اظهار کرد: دنیا به دنبال بهره وری مناسب از زمین است. در استان خراسان شمالی نیز حدود ۸۷ درصد منابع آبی به بخش کشاورزی اختصاص می یابد که باید نسبت بهره وری محصول به آب را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه سهم صنعت از آب در استان، دو درصد است، تصریح کرد: متوسط استفاده از آب در صنعت کشور ۶ درصد است؛ بخش دردناک این موضوع برای ما این است که از متوسط کشور علی رغم وجود چند صنعت بزرگ، چهار درصد عفب تر هستیم. این موضوع نشان می دهد در حوزه صنعت باید بیش از پیش تلاش کنیم.

*جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف فرهنگی، علمی و آموزشی عملکرد قابل قبولی دارد

*دعوت از مسئولان جهاد دانشگاهی برای حضور در جلسه کمیسیون بهداشت مجلس

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس گفت: از مسئولان جهاد دانشگاهی دعوت کرده‌ایم که با حضور در جلسه کمیسیون بهداشت، پیشنهادات بودجه‌ای‌شان را ارائه دهند تا در قانون بودجه ۱۴۰۱، اعتبارات لازم لحاظ شود.

سید محمد پاکمهر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به بازدید از نمایشگاه دستاوردهای و توانمندی‌های جهاددانشگاهی ۱۴۰۰، گفت: جهاددانشگاهی به نسبت سایر حوزه‌های علمی ابداعات و اختراعات بسیار خوبی دارد و قطعاً می‌تواند کشور را در بسیاری از نیازمندی‌های تکنولوژیک نسبت به خارج مستقل کند.

وی با بیان اینکه «جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف فرهنگی، علمی و آموزشی عملکرد قابل قبولی دارد»، اظهار کرد: تصورم این است تدبیری که امروز در جهاددانشگاهی حاکم است در راستای خنثی سازی و دور زدن تحریم‌ها و رفع وابستگی‌ها و استقلال کشور است.

این نماینده مجلس همچنین بر لزوم حمایت از جهاد دانشگاهی توسط مجلس تاکید و اظهار کرد: در مجموعه جهاد دانشگاهی یکسری دارو تولید شده که باید به ثبت برسد و بیمه‌ها بتوانند پوشش دهند که در مجلس پیگیر آن هستیم. همچنین در صددیم اقداماتی انجام دهیم تا تولیدات جهاددانشگاهی در حوزه های پزشکی از جمله درمان سرطان پستان و پانسمان زخم‌ها از سوی وزارت بهداشت پذیرفته شود و به تولید انبوه برسد. از مسئولان جهاد دانشگاهی دعوت کرده‌ایم که با حضور در جلسه کمیسیون بهداشت، پیشنهادات بودجه‌ای‌شان را ارایه دهند تا در قانون بودجه ۱۴۰۱، اعتبارات لازم لحاظ شود.

*جهاددانشگاهی می تواند خلأ موجود در دانشگاه‌ها را برطرف کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: جهاد دانشگاهی هم از نظر علمی و هم از بعد عملیاتی و تبدیل علم به محصول می‌تواند خلأ موجود در دانشگاه‌ها را برطرف کند و موجب افزایش اعتماد عمومی به تولیدات داخلی شود.

علی جدی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بزرگ توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی ۱۴۰۰ در گفت و گو با ایسنا درباره عملکرد جهاد دانشگاهی طی ۴۱ سال گذشته، اظهار کرد: عملکرد جهاد دانشگاهی از بدو تاسیس تاکنون بسیار خوب بوده است و این نهاد روی موضوعات خوبی دست گذاشتند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی عدم بهره‌برداری از تولیدات داخلی را یکی از مشکلات امروز کشور عنوان کرد و گفت: یکی از دلایل نامهربانی نسبت به تولیدات داخلی عدم اعتماد به این ظرفیت‌ها است؛ این موضوع از گذشته وجود داشته است و بسیاری از مدیران ریسک استفاده از تولیدات داخلی را نمی‌پذیرند چراکه معتقدند این محصولات امتحان خود را پس نداده‌اند. همچنین خریدهای خارجی امتیازهایی به همراه دارد که نظر بسیاری از مدیران را به خود جلب می‌کند.

جدی تاکید کرد: معتقدم اگر از محصولات تولید داخل حتی با یک پله کیفیت پائین‌تر استفاده کنیم، باز هم به نفع کشور است؛ گرچه به نظرم بخشی از تولیدات داخلی در مقایسه با محصولات وارداتی عملکرد بهتری دارند. امیدوارم در دولت جدید که با رویکرد نگاه به داخل تشکیل شده است، شاهد افزایش استفاده از تولیدات داخل باشیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین با اشاره به نقش جهاددانشگاهی در افزایش اعتماد به تولیدات داخل، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی هم از نظر علمی و هم از بعد عملیاتی و تبدیل علم به محصول می‌تواند خلأ موجود در دانشگاه‌ها را برطرف نمایند و موجب افزایش اعتماد عمومی به تولیدات داخلی شود.

جدی در پایان بر لزوم حمایت از مجموعه جهاد دانشگاهی تاکید و اظهار کرد: در موضوعات مربوط به کمیسیون صنایع و معادن از جهاد دانشگاهی حمایت می‌کنیم.

*امضای تفاهم‌نامه همکاری بین آستان قدس و جهاددانشگاهی

همچنین در این نمایشگاه، تفاهم نامه امکان سنجی راه اندازی مجتمع کشت و فرآوری گیاهان دارویی برای تولید آفت کش های گیاهی و داروهای دامی با منشا گیاهی در شهرستان شیروان، در نمایشگاه توانمندی های جهاددانشگاهی، بین آستان قدس رضوی و جهاددانشگاهی امضا شد.

این تفاهم نامه در نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی بین محمد دلبری معاون برنامه ریزی و توسعه اقتصادی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی و دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با حضور علی جدی رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی، نماینده مردم شیروان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و محسن رحمانی رییس جهاددانشگاهی خراسان شمالی منعقد شد.

این تفاهم‌نامه در راستای تحقق اهداف مقرر در سند چشم انداز ۱۴۰۴ سیاست‌های کلی علم و فناوری و اقتصاد مقاومتی مبتنی بر توسعه علوم و فناوری مورد نیاز کشور و تقویت اقتصاد دانش بنیان تدابیر و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص تولید ثروت از یافته های پژوهشی و ضرورت توسعه و تجاری سازی علوم و فناوری به امضا رسید.

گفتنی است، بررسی و امکان سنجی طرفین برای سرمایه گذاری مشترک با هدف راه اندازی مجتمع کشت و فرآوری گیاهان دارویی برای تولید آفت کش های گیاهی و داروهای دامی با منشاء گیاهی در شهرستان شیروان موضوع این تفاهم نامه است که به امضای نمایندگان طرفین رسید.

*مسئولان از جهاد دانشگاهی و تولیدات آن حمایت کنند

محمد دلبری معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی بنیاد بهره برداری موقوفات آستان قدس رضوی در حاشیه امضای این تفاهم نامه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در آغاز ایام بصیرت کارهای بسیار خوبی را از جوانان و فرهیختگان جهاد دانشگاهی شاهد بودیم. این نمایشگاه ماحصل زحمت‌شان و تجلی دستاوردهای آن‌هاست. امیدواریم این پژوهش ها و خلاقیت‌ها که در حوزه علم و فناوری دیدیم با حمایت مسئولان به مرحله عمل، تولید محصول، استفاده بهینه از این اقدامات در زندگی، کسب و کار مردم و ایجاد اشتغال، صادرات و ارزآوری برای کشور برسد. چرا که این اتفاقات موجب خشنودی مقام معظم رهبری است.

وی درباره تاثیرات برگزاری چنین نمایشگاهی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که ما با آن گریبان گیر هستیم، نبود اطلاع از این اقدامات و نبود یک شبکه متمرکز در سطح کشور است. به همین دلیل باید یک بانک اطلاعاتی ایجاد شود که هر نهاد و مجموعه بتواند هر آنچه نیاز دارد از این منبع اطلاعاتی بهره‌مند شود. ما امروز در این نمایشگاه خیلی از فناوری‌هایی را دیدیم که از آن مطلع نبودیم.

دلبری درباره همکاری آستان قدس رضوی و جهاد دانشگاهی توضیح داد: درباره همکاری آستان قدس رضوی و جهاددانشگاهی باید بگویم برخی از شرکت‌های ما معاملاتی با جهاد دانشگاهی داشته‌اند. نمونه آن تولید مشترک شرکت نان رضوی و جهاد دانشگاهی است که در روز اول نمایشگاه از آن گفته شد.

وی ادامه داد: کیک عناب محصول این تولید مشترک با هدف امنیت غذایی و توانمندی افراد از طریق خواص عناب است. همچنین شاهد امضای تفاهم‌نامه گیاهان دارویی هستیم که پژوهشگاه مجموعه جهاد دانشگاهی خراسان شمالی متولی این کار شد تا کارهای پژوهشی آن را انجام دهد و مجموعه شرکت صنایع کشاورزی رضوی نیز در حوزه کشت و توسعه این گیاهان دارویی عمل خواهد کرد.

*ایجاد بیش از ۱۶۰۰ نفر اشتغال با ایجاد مجتمع کشت و فرآوری گیاهان دارویی در خراسان شمالی

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان نیز در این آیین گفت: با ایجاد مجتمع کشت و فرآوری گیاهان دارویی در شیروان، بیش از ۱۶۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در خراسان شمالی ایجاد می شود.

علی جدی اظهار کرد:‌ مطالعات اقتصادی اولیه این طرح در جلسات مشترک جهاد دانشگاهی و هلدینگ کشاورزی و موسسه دارویی آستان قدس رضوی طی ۶ ماه گذشته انجام شده است که در مجتمع کشت و صنعت، اجرای کل زنجیره تولید داروهای دامی و آفت کش های کشاورزی و باغی با پایه گیاهی انجام شود.

وی افزود: این طرح متشکل از کشت گیاهان دارویی در سطح ۲۰۰ هکتار، عصاره گیری گیاهان دارویی، تولید دارو و همچنین آفت کش است که با سرمایه گذاری سه جانبه آستان قدس رضوی، جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی انجام می گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان در خصوص اعتبار پیش بینی شده و اشتغال این طرح نیز اعلام کرد: کل سرمایه گذاری این طرح به میزان ۱۵ میلیون دلار ارزی و ۱۲۰ میلیارد تومان ریالی پیش بینی شده است که بیش از ۶۰۰ نفر اشتغال مستقیم و یک هزار نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نخستین مجتمع کشت و صنعت و  پالایشگاه فرآوری گیاهان دارویی با این حجم سرمایه گذاری در کشور است که جزو اولویت های اصلی آستان قدس رضوی قرار گرفته و دانش فنی آن نیز در اختیار جهاد دانشگاهی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان شیروان و خراسان شمالی دارای ظرفیت های زیادی در حوزه گیاهان دارویی است که نیاز به توجه ویژه دارد.

*دستاوردهای علمی و فناورانه جهاد دانشگاهی، کاربردی است

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی نیز در این آیین در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: دستاوردهای علمی و فناورانه جهاد دانشگاهی کاملا کاربردی است لذا در انتخاب اهداف و برنامه های فناورانه در استان به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی، توسعه اقتصادی و ارتقای بهره وری با بهره گیری از توان، دانش و فناوری ملی و انطباق آن با سند توسعه استان هستیم.

محسن رحمانی ادامه داد: به همین منظور، این تفاهم نامه ظرفیت های جدید در حوزه کشت و فرآوری گیاهان دارویی با بهره گیری از فناوریهای نوین را فراهم می کند.

وی گفت: پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی از جمله ظرفیت های علمی و فناورانه کشور در سطح ملی و بین المللی محسوب می شود که با ایجاد چرخه کامل زنجیره ارزش گیاهان دارویی و با لحاظ نمودن کیفیت و تکنولوژی، بدون شک فرصت مناسبی را برای توسعه اقتصادی استان فراهم می کند.

وی تاکید کرد: تولید، اشتغالزایی در بخش کشاورزی و سلامت انسان، پیشگیری از اثرات مخرب زیست محیطی و تولید محصولات ارگانیک گیاهی و دامی از اهداف تفاهم نامه مذکور است.

*سخن آخر

جهاد دانشگاهی پتانسیل بالایی در حوزه های پژوهش و فناوری، فرهنگ، آموزش، کارآفرینی، تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان دارد که می تواند بهترین مسیر برای عبور از تحریم و رفع محدودیت های آن با تکیه بر توان داخلی باشد. به شرطی که تولیدات آن مورد حمایت قرار گیرد تا ضمن رفع نیازهای کشور، موجب شکوفایی بیش از پیش استعداد جوانان شود؛ این توجهات از سوی مسئولان به ویژه پس از ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب باید به گونه ای باشد که آثار آن بیش از قبل در زندگی مردم نمود پیدا کند.

انتهای پیام


نظر شما :