دکتر طیبی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر جهاددانشگاهی:

امیدواریم با برپایی این نمایشگاه به توان داخلی اعتماد شود/ زمان فرصت سوزی نداریم

۰۷ دی ۱۴۰۰ | ۲۱:۲۱ کد : ۳۹۹۴۷ عمومی
تعداد بازدید:۲۹۱
دکتر طیبی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر جهاددانشگاهی با تاکید بر این که نمایشگاه جهاددانشگاهی نمونه‌ای از توانمندی کلی کشور است، گفت: این توانمندی در تمام کشور وجود دارد و می توان با دو برنامه ۵ ساله به تمام آرزوهای خوب خود در زمینه توسعه اقتصادی متکی بر تولید دانش ملی برسیم.
امیدواریم با برپایی این نمایشگاه به توان داخلی اعتماد شود/ زمان فرصت سوزی نداریم

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مراسم معرفی و تقدیر از پژوهشگران برتر جهاددانشگاهی با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، معاونان و پژوهشگران این نهاد امروز، 7 دی ماه در نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی 1400 برگزار شد.

دکتر طیبی در این مراسم اظهار کرد: در بازدید از این نمایشگاه سوالی که به صورت مکرر از سوی مسوولان و نمایندگان مجلس مطرح می شد این بود که با وجود تمام دستاوردهای علمی و فناورانه در این نمایشگاه که کاملا کاربردی هستند و به لحاظ کیفیت و تکنولوژی هم می تواند با نمونه های خارجی رقابت کند، چرا ما همچنان در کشور مشکل داریم.

وی با بیان این‌که امیدواریم دولت آیت الله رئیسی دولت جلوگیری از فرصت سوزی ها باشد، افزود: یک نمونه از این فرصت سوزی که هم شیرین و هم تلخ را برایتان تعریف می کنم. در جهاددانشگاهی در یکی از وحدها در انتهای دهه 70 به لحاظ فناوری توسعه الکترونیک، قدرت خود را به سطح روز دنیا رساندیم و با دانشی که به دست آورده بودیم با زیمنس و ABB رقابت می کردیم و از این جهت که به توانمندی خوبی در حوزه فناوری دست پیدا کرده بودیم این کار شیرین بود اما از این جهت که برای اثبات توان خود زمان زیادی از دست دادیم تجربه تلخی بود.

رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: در همان سال ها به دانش مبدل های فرکانسی پر قدرت ولتاژ دست پیدا کرده بودیم که صنعت نفت نیز پروژه عظیمی در این زمینه داشت، سال 80 به آن ها مراجعه کردیم و گفتیم که می توانیم این کار را انجام دهیم، اما گفتند باید با یکی از دو کمپانی معروف اروپایی کار را انجام دهید.

وی افزود: ما هر دو کمپانی را به صورت جدا آوردیم اما آنها در عین تعجب گفتند دانش همینی است که شما به دست آورده اید و شما می خواهید با نام ما وارد صنعت شوید که ما با شما همکاری نمی کنیم. 10 سال طول کشید تا بتوانیم مسولان را قانع کنیم که دارای دانش و توان این کار هستیم. اما باز هم در کشور هر جا بتوانند خرید خارجی انجام می دهند.

دکتر طیبی با تاکید بر این که در شرکت های بزرگ برای فناوری خود ارزش قایل هستند، ادامه داد: بحث کشور فرصت سوزی است و نمی دانم چرا به توان ملی خود باور نداریم. از دولت آیت الله رئیسی توقع داریم که این دولت، دولت توقف فرصت سوزی ها باشد.

وی افزود: با وزیر نفت در نمایشگاه جهاددانشگاهی قراردادهای خوبی را منعقد کردیم و امیدواریم بحث ساخت واگن های مترو در داخل حل شود زیرا تکنولوژی آن بومی سازی شده است و امیدواریم این بحث به شکل جدی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و از این دستاوردها استفاده شود.

رییس جهاددانشگاهی در پایان با تاکید بر این که این نمایشگاه نمونه ای از توانمندی کلی کشور است، گفت: این توانمندی در تمام کشور ما وجود دارد و می توان با دو برنامه 5 ساله به تمام آرزوهای خوب خود در زمینه توسعه اقتصادی متکی بر تولید دانش ملی برسیم.

کلید واژه ها: نمایشگاه 1400


نظر شما :