راه‌اندازی مرکز آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم‌ پزشکی جهاددانشگاهی خراسان شمالی

۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۶ کد : ۳۷۴۴۱ اخبار ویژه عمومی آموزش
تعداد بازدید:۴۹۹
مرکز آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم‌ پزشکی جهاددانشگاهی خراسان شمالی تاسیس شد.
راه‌اندازی مرکز آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم‌ پزشکی جهاددانشگاهی خراسان شمالی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان شمالی، دکتر مهدی سروش، معاون فنی مرکز ملی مهارتی و حرفه‌ای آموزش‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آئین وبیناری افتتاح این مرکز گفت: 220 مرکز دارای مجوز آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم‌ پزشکی در کشور فعال است.
وی افزود: 25 مرکز از این تعداد، مربوط به جهاددانشگاهی در سطح کشور است که این تعداد بر حسب نیاز می‌تواند افزایش یابد، تاکنون از جهاددانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی، شرکت‌ها و مراکز خصوصی و انجمن های علمی برای تاسیس این مرکز مجوز گرفته‌اند و متنوع‌ترین بسته های آموزشی در بین این مراکز وجود دارد.
دکتر سروش گفت: دوره‌های مهارتی اساسا دوره‌هایی هستند که فرد احساس می‌کند باید توانمندی را کسب کند و بعد دوره طراحی و اجرا شود نه اینکه بخواهد دوره‌ای را بگذراند و بعد در جست‌وجوی کار باشد، وقتی نیازی در کشور وجود دارد و افراد احساس می‌کنند حتی با اینکه اشتغال به کار دارند اما نیاز به مهارت دارند دوره تدوین می‌شود، به عنوان مثال دندانپزشک در دوره آموزشی ایمپلنت شرکت می‌کند و کارش را با کیفیت بالاتر ارائه می‌دهد.
وی ادامه داد: اما در بعضی مشاغل مانند آموزش منشی‌گری، فرد آموزش آکادمیک ندیده است، این افراد وقتی این گواهی را می‌گیرند هر جا در وزارت بهداشت نیاز باشد داشتن این گواهینامه شرط ورود به آن کار است.
سروش همچنین گفت: بعضی از دوره‌های مهارتی مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم‌ پزشکی، برای پزشکان و مشمولین دوره‌های مهارتی آموزش مداوم،  امتیاز دارد.
وی با بیان اینکه برای دوره‌های آموزشی مهارتی گواهینامه صادر می‌شود و مدرک دانشگاهی ندارد، افزود: از لحاظ اعتبار بین‌المللی معتبرترین مدرک داخل کشور برای سطح بین‌المللی مدارکی است که در آموزش مهارتی مورد تایید وزارت بهداشت است.
معاون فنی مرکز ملی مهارتی و حرفه‌ای آموزش‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در این زمینه باید شاهد فعالیت‌های علمی و قانونمند در سطح استان باشیم طبیعتا از این پس تمام دوره‌ها در حوزه علوم پزشکی باید دارای مجوز باشد یعنی دوره‌هایی مثل دستیار کنار داندانپزشک، تکنسین داروخانه، کمک‌های اولیه، فوریت‌های پزشکی و کاربرد گیاهان دارویی و کمک پرستاری باید با مجوز مرکز ملی باشد.
دکتر سروش تاکید کرد: برگزاری این دوره ها بدون مجوز مرکز ملی قابل قبول نیست و انتظار این است که بعد از اخذ مجوز همه این دوره‌ها در مسیر قانون برگزار شود.
وی گفت: برای برگزاری دوره‌هایی مانند کمک پرستاری، دستیار کنار داندان‌پزشک، امدادگر و سایر دوره‌ها برای مقاطع بالاتر، جهاددانشگاهی می تواند ورود پیدا کند.
*نیاز خراسان شمالی به تقویت آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای حوزه سلامت
محسن رحمانی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان شمالی نیز در این آئین گفت:  نیاز جامعه به ارائه خدمات پزشکی روز به روز رو به افزایش است و اقشار مختلف جامعه به دنبال اخذ ارائه خدمات باکیفیت در حوزه سلامت هستند.
وی افزود: تبادل دانش و اجرای آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای با بهره‌گیری از تجارب اساتید و متخصصین حوزه سلامت در افزایش مهارت نیروی انسانی و به تبع آن ارتقای کیفیت خدمات در این حوزه کمک شایانی خواهد کرد به‌ویژه استان خراسان شمالی با توجه به کمبود در زیرساخت‌ها، در زمینه آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای حوزه سلامت نیاز به توجه ویژه دارد.
وی ادامه داد: یکی از نکاتی که در کنار تخصص و مهارت باید بر آن تاکید شود اخلاق حرفه‌ای و پزشکی است که ضروری است در آموزش‌‍‌ها به آن پرداخته شود.
رئیس جهاددانشگاهی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر بازار کار خوبی در حوزه سلامت وجود دارد و با راه‌اندازی این مرکز و ایجاد بسترهای مناسب جهت تجهیز و تنوع در برگزاری دوره‌های آموزشی، امید است کمک به رونق اشتغال در  استان نیز حاصل شود.
رحمانی تاکید کرد: در قالب برنامه‌های مرکز، هدفگذاری درست و برنامه‌ریزی مناسب مرکز متناسب با نیازهای جامعه در کنار تعامل با دانشگاه علوم پزشکی استان مدنظر خواهد بود همچنین با توجه به حساسیت حوزه سلامت، توجه ویژه به استانداردهای آموزشی در این مرکز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی افزود:  فعالیت این مرکز آموزشی در کنار سایر ساختارهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان، به ارتقای کیفیت خدمات و در نتیجه به رضایتمندی و رفاه بیش از پیش مردم عزیز استان منجر خواهد داشت.
رئیس جهاددانشگاهی خراسان شمالی حضور پزشکان متخصص و باتجربه در هیئت مدیره و بهره‌گیری از کارشناسان مجرب حوزه سلامت استان در این مرکز را نقطه قوت این مرکز خواند و ابراز امیدواری کرد: بهره‌برداری از این مرکز منشاء خیر و برکت برای استان باشد.
انتهای پیام


نظر شما :