برگزاری نشست بررسی ابعاد مسئولیت اجتماعی در نهضت عاشورا توسط جهاددانشگاهی خراسان شمالی

۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۸ کد : ۳۵۴۲۷ اخبار ویژه فرهنگی عمومی
تعداد بازدید:۲۹۹
نشست تخصصی «بررسی ابعاد مسئولیت اجتماعی در نهضت عاشورا» با همکاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان شمالی و سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
برگزاری نشست بررسی ابعاد مسئولیت اجتماعی در نهضت عاشورا توسط جهاددانشگاهی خراسان شمالی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان شمالی، دکتر محمد شیخ‌زاده، رییس بسیج اساتید استان در این نشست واقعه عاشورا را یک جریان ماندگار و صف‌آرایی جبهه حق در مقابل جبهه باطل عنوان کرد و افزود: ایفای مسئولیت اجتماعی از فلسفه‌های نهضت بزرگ عاشورا است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث مطرح در دنیا مسئولیت اجتماعی است، بیان کرد: شرکت‌ها و سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف علاوه بر کار اصلی که برای ارائه و تولید خدمات انجام می‌دهند باید به جامعه و اجتماع و نیازهای محیط پیرامونی آن نیز توجه داشته باشند برای نمونه در جامعه ما در خصوص محیط زیست فعالیت‌های موثری از سوی سازمان‌ها و مردم صورت گرفته است و همه انسان‌ها و سازمان‌ها باید به آن متعهد باشند.
وی افزود: در گذشته‌های دور نیز مبحث مسئولیت اجتماعی مطرح بوده است که در این زمینه می توان به فرمایشات امام راحل اشاره کرد که فرمودند: "همه ما انسان‌ها نسبت به یکدیگر مسئولیت داریم و نباید نسبت به هم بی‌توجه و بی‌تفاوت باشیم." . اگر در جامعه و محیط پیرامون ما اتفاقی بیافتد حال آن که این اتفاق به طور مستقیم به ما مربوط نمی‌‎شود نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم و با احساس مسئولیت و شیوه‌ای صحیح باید به امر به معروف و نهی از منکر بپردازیم.
شیخ‌‍زاده ادامه داد: به‌طور ویژه در سال‌های اخیر مسئولیت اجتماعی در موضوعات اقتصاد و مدیریت جلوه بیشتری یافته است.


فلسفه نهضت عاشورا، اصلاح جامعه و ایفای مسئولیت اجتماعی است


رییس بسیج اساتید استان خراسان شمالی با اشاره به نهضت عاشورایی و اثرات آن بر مسئولیت اجتماعی جامعه بیان کرد: یکی از اصالت‌ها و فلسفه‌های نهضت عاشورا، اصلاح جامعه بوده است و ائمه اطهار نیز همین مسئله را دنبال می کردند و نسبت به اصلاح جامعه دغدغه‌مند بوده اند به‌طوریکه در وصیت امام حسین (ع) که فلسفه قیام را عنوان کرده است یکی از اهداف این قیام را اصلاح امت عنوان کرده اند.
وی افزود: باتوجه به مسئولیت ائمه اطهار به جامعه اگر انحرافی در فضای جامعه اتفاق می‌افتاد آنها نمی توانستند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند و با توجه به این موضوع قیام امام حسین (ع) را می‌توان برای مقابله با انحرافی که در آن زمان ایجاد شد، دانست.
شیخ‌زاده در ادامه بیان کرد: امام حسین (ع) با ذهنیت اصلاح طلبی وحق‌طلبی و باطل‌ستیزی اجازه نمی‌دهد شخصی مانند یزید که یک شخصیت انحرافی است و در جبهه باطل قرار دارد به راحتی راه خود را ادامه دهد و به جامعه مسلمانان حکومت کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه بجنورد با اشاره به عبارت "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا"، "همه روزها عاشورا است و همه زمین کربلا"، بیان کرد: واقعه عاشورا همیشه وجود دارد و یک جریان و یک حرکت ماندگار و جهانی است و ما در واقعه عاشورا شاهد صف‌آرایی حق در مقابل باطل هستیم و این صف‌آرایی همچنان وجود خواهد داشت تا منجی موعود ظهور کند و حق کاملا در دنیا فراگیر شود.
وی ادامه داد: در سطح فردی، در وجود انسان ها هر روز شاهد رویایی حق و باطل هستیم به طور مثال روزانه در موقعیت‌هایی مانند راست‌گویی و دروغگویی قرار خواهیم گرفت و در اجتماع نیز این رویایی ها وجود دارد مانند معاشرت با افراد، کسب و کار و حتی در عرصه بین الملل که برخی جوامع از حریم خود تعدی می کنند، در این رابطه می‌توان به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد، ایران حامی مستضعفان است و در این سال‌ها نیز با چالش های زیادی مانند تحریم مواجه بوده است.
شیخ زاده با اشاره به اینکه در نهضت عاشورا درس‌های زیادی برای تمام سنین ازکودک شش ماهه تا کهنسالان وجود دارد، تصریح کرد: در جریان نهضت عاشورا باید عقیده و دید خود را مشخص کنیم تا مسیر را برای خود روشن نماییم که با توجه به عقاید در جبهه حق یا با طل قرار خواهیم گرفت.
رییس بسیج اساتید استان خراسان شمالی علت ماندگاری قیام عاشورا را سطح معرفت افراد به حق و اسلام عنوان کرد وگفت: ممکن است در یک دوره‌ای جبهه باطل وجود داشته باشد اما حقیقت این است که حق ماندنی و باطل رفتنی است و این اراده خدا است که حق ماندگار باشد و از این رو بشر را به ماندگاری حق و رفتن باطل بشارت داده است.
وی با اشاره به اینکه جبهه حق همیشه ماندگار است، بیان کرد: علاوه بر واقعه عاشورا که بسیار ماندگار بود و تاثیر بسزایی داشته است می توان به هشت سال دفاع مقدس نیز اشاره کرد که رشادتی ماندگار است.
شیخ زاده ادامه داد: جنایت‌ها و کشتارهایی که در جوامع بین‌المللی اتفاق می‌افتد روح هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد  و این آزادگی و نگاه عاشورایی انسان هارا برای جبهه مقاومتی دور هم جمع خواهد کرد و می‌توان به علمدار یکی از  جبهه‌های مقاومت سردار حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد که شهادت او عین جاودانگی و زندگی ابدی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بجنورد با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی در سطح فردی نیز باید رعایت شود و باید در سطح فردی نیز نسبت به یکدیگر مسئولیت پذیر باشیم، افزود: اگر این نگاه وجود داشته باشد و همه افراد جامعه نسبت به هم مسئولیت‌پذیر باشند موجب پیشرفت جامعه خواهیم شد و در این خصوص می توان به مسئولیت‌پذیری در رابطه با رعایت پروتکل های بهداشتی در این برهه حساس اشاره کرد.
وی یکی از اعمال پسندیده در جامعه را انتشار و تقدیر از اعمال خیرخواهانه و درست و همچنین جلوگیری  از اعمال غلط و نادرست با نهی از منکر عنوان کرد و گفت: البته نهی از منکر باید با شیوه‌ای درست صورت پذیرد در غیر اینصورت اثرات منفی در جامعه خواهد گذاشت.
شیخ‌زاده با اشاره به مسئولیت اهالی قلم و رسانه در سطح اجتماعی بیان کرد: نقش مطبوعات و رسانه از این نظر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که هر مطلبی که منتشر خواهند کرد بخش زیادی از جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
وی با اشاره به درس‌های عاشورا که ایثار و فداکاری وگذشت است تصریح کرد: اگر ایمان داریم راهی که پیش رویمان است حق است باید با استقامت، صبر و بردباری و گذشت همه توان خود را برای حل مسائل وچالش های آن پشت سر بگذاریم.

رییس بسیج اساتید خراسان شمالی در ادامه در خصوص مسئولیت اجتماعی برای کسب روزی حلال اظهار کرد: وضعیت جامعه باید به سمتی پیش برود که مردم روزی حلال داشته باشند و یکی از مسئولیت های اجتماعی ایجاد اشتغال و رفاه و کسب روزی حلال برای مردم است.
شیخ زاده با بیان اینکه اگر در سطح فردی هر شخص بر روی رفتار خود تمرکز کند و عیب ها و کاستی های خود را اصلاح کند باعث ایجاد تحول در محیط پیرامونی خود خواهد شد افزود: در خصوص خودسازی باید موضع خود را مشخص کنیم تا صفات و ارزش های خدایی در ما پرورش یابد و لازمه تغییر خود، نگهداری و تقواست.
عضو هیئت علمی دانشگاه بجنورد گفت: در سیستم اجتماعی نیز باید ابزارها و کنترل‌هایی صورت بگیرد تا افکار سوء تصحیح شوند  و به آنها تذکر داده شود همچنین باید توجه به جایگاه‌های قدرت بیشتر از پیش باشد تا حق گسترش بیشتری داشته باشد.
شیخ‌زاده با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک مسئولیت فردی است و برای مقامات بالاتر اهمیت بیشتری دارد، اضافه کرد: هر چیزی که با فطرت انسانی تطابق داشته باشد، ماندگار می‌شود. آن چیزی که در نهضت عاشورا اتفاق افتاد با فطرت انسانی سازگار است.
وی با اشاره به اینکه ارزش‌هایی مانند شجاعت، غیرت، مهربانی، احترام به بزرگان و... شاخص‌های انسانیت است، افزود: هرکسی که عاشورا را می‌بیند و می‌خواند فطرت‌های انسانی آن را درک می‌کند و همین مسئله موجب ماندگاری می‌شود.
رئیس بسیج اساتید خراسان شمالی با تأکید براینکه هر کسی در رابطه با امام حسین(ع) مطالعه کند شیفته شخصیت آن امام بزرگوار می‌شود، اظهار کرد: در پیاده‌روی‌های اربعین که پیش از کرونا انجام می‌شد مردم از سراسر دنیا در این پیاده‌روی شرکت می‌کردند و این نشان دهنده این است که هرچه شناخت از امام حسین(ع) بیشتر باشد، تمام مردم دنیا نیز به این سیره علاقه‌مند می‌شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه بجنورد با اشاره به اینکه در حوزه سیاسی نیز ما باید موضع خود را در مقابل حق و باطل مشخص کنیم، اضافه کرد: باید یزید‌های زمانه خود را به‌خوبی شناسایی کنیم و به طور مثال باید در مقابل کشورهایی که زورگویی و عدم پایبندی به اصول انسانی را پیش گرفتند بایستیم و به مقاومت در مقابل باطل، ایمان داشته باشیم.
شیخ‌زاده با تأکید براینکه جمهوری اسلامی ایران سر جنگ با کشوری را ندارد، اظهار کرد: ایجاد جنگ اقتصادی، تحریم‌ها و... از سوی نظام سلطه با هدف نابودی جامعه اسلامی انجام شده است و همچنان امید دارند که از این طریق جامعه اسلامی تسلیم آنان می‌شود.
وی با بیان اینکه یاران امام حسین(ع) تا آخرین لحظه از ایشان حمایت کردند و در مسیر حق قدم برداشتند، افزود: وحدت جامعه اسلامی عامل قوت ما است و اگر درگیر حواشی شود، برای ما آسیب زننده خواهد بود که نیاز است برای پیشگیری از این موضوع به‌صورت منسجم و متحد حرکت کنیم.
رئیس بسیج اساتید خراسان شمالی با تأکید براینکه با تکیه بر توانمندی و پتانسیل جامعه اسلامی می‌توانیم چالش‌ها را رفع کنیم، ادامه داد: باید به آنچه در افغانستان، عربستان و دیگر کشورها رخ می‌دهد توجه کنیم و اگر بررسی و مطالعه مناسب از دخالت‌های نظام سلطه داشته باشیم متوجه می‌شویم که باید برای حق جنگید.
عضو هیئت علمی دانشگاه بجنورد با بیان اینکه آمریکایی‌ها همیشه به دنبال این هستند که آشوب در جامعه وجود داشته باشد، تصریح کرد: اگر ما نمی‌توانیم تغییری در جامعه ایجاد کنیم، می‌توانیم این تغییرات را از خودمان شروع کنیم و اگر این اتفاق بیفتد خوب بودن را به نسل بعد از خود انتقال می‌دهیم.
انتهای پیام


نظر شما :