برگزاری نشست تخصصی«نقش مادر در خانواده و اجتماع» از سوی جهاددانشگاهی خراسان شمالی

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۰ کد : ۲۲۵۵۵ فرهنگی عمومی
تعداد بازدید:۵۶۷
نشست تخصصی «نقش مادر در خانواده و اجتماع» از سری نشست‌های پویش روضه‌های خانگی از سوی جهاددانشگاهی خراسان شمالی با حضور صاحب نظران برگزار شد.
برگزاری نشست تخصصی«نقش مادر در خانواده و اجتماع» از سوی جهاددانشگاهی خراسان شمالی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان شمالی، نشست تخصصی نقش مادر در خانواده و اجتماع، با حضور دکتر پروین همت‌افزا، روانشناس و فعال اجتماعی، حجت‌الاسلام مجید نامور، کارشناس آموزش و پژوهش تبلیغات اسلامی خراسان شمالی و عباس کیفی بجستانی، نویسنده و حافظ قرآن برگزار شد.
بهره‌گیری از هوش کلامی زن، نیاز اساسی جامعه امروز است
دکتر پروین همت‌افزا، روانشناس و عضو مجمع بانوان استانداری خراسان شمالی، در این نشست با واکاوی حضور زن در اجتماع ادامه داد: با بررسی سیره اهل بیت(ع) و تاریخ اسلام نقش زن در اجتماع و در خانواده تبیین می شود، نقالی مدبرانه واقعه کربلا از سوی حضرت زینب(س)، فعالیت‌های اقتصادی حضرت خدیجه(س)، و اثرگذاری اجتماعی حضرت فاطمه زهرا(س) نشان دهنده اهمیت حضور زنان در خانواده و اجتماع است و نمی‌توان منکر نقش مهم زنان شد.
وی ادامه داد: اگر درک درستی از نقش زن در جامعه داشته باشیم به طور قطع گروه‌های اقلیتی که زن را به عنوان جنس دوم نگاه می‌کنند، به حاشیه خواهند رفت.
این روانشناس با بیان اینکه مادر نقش شادی بخشی به خانواده را دارد، افزود: اگر این نقش به درستی ایفا شود، گرمای کانون خانواده حفظ می‌شود. بخش عمده بعد شخصیتی انسان تا هفت سالگی شکل می‌گیرد و عامل موثر شکل‌گیری شخصیت فرزندان توسط مادر و در خانواده است.
همت‌افزا اضافه کرد: مادر در خانواده نقش خورشید و نوربخشی دارد چنانکه نوعی نیروی جاذبه در درون مادر نهفته است که هر زمان در خانواده حضور نداشته باشد، به خوبی نبود آن  حس می‌شود و اغلب ممکن است از هم گسیختگی در خانواده ایجاد ‌کند.
وی با تأکید براینکه زنان از هوش کلامی بالایی برخوردار هستند، بیان کرد: مردان در هنگام ناراحتی در غار تنهایی خود می‌روند اما زنان اینگونه نیستند و یکی از دلایل بیشتر صحبت کردن خانم‌ها نسب به آقایان نیز همین مسئله است و به بالا بودن هوش کلامی زنان باز می‌گردد، جامعه امروز نیز نیاز به گفت‌وگو دارد و این امر مبین جایگاه و اثرگذاری زن در خانواده و در اجتماع است.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: زنان در جامعه کنونی باید به‌روز باشند و مادرانی که اطلاعات آنان بر اساس مسائل روز است، ارتباط بهتری با فرزندان خود دارند و می‌توانند از فرزندان خود در برابر آسیب‌های اجتماعی محافظت کنند.
وی بیان کرد: امام خمینی(ره) فرمودند از دامن زن مرد به معراج می‌رود و این به معنای مسیر روشنی است که ایشان برای ما ترسیم کردند و حجت را  بر ما تمام کرد.
همت‌افزا با تأکید براینکه توجه به زن، سرمایه‌گذاری توجیه‌دار در همه عرصه ها و حتی در حوزه اقتصادی است، ادامه داد: نقش نظارتی زن در خانواده و جایگاه الگویی او، جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.
 نقش مادر از نگاه قرآن و سنت پیامبر
حجت‌الاسلام مجید نامور، کارشناس آموزش و پژوهش تبلیغات اسلامی خراسان شمالی نیز در ادامه این نشست بیان کرد: نقش مادر از دید دو منبع کتاب خدا و سنت پیامبر قابل بررسی است که در هر دو منبع نیز بر جایگاه زن در خانواده و اجتماعی به خوبی تأکید شده است.
وی با اشاره به اینکه نقش تربیتی جامعه به عهده مادران است، اضافه کرد: مادرانی که نقش خود را به درستی ایفا کرده‌اند، فرزندان آنان به مراتب موفق‌تر از دیگر افراد جامعه هستند و این مسئله تأکید بر اهمیت جایگاه زنان در اجتماع و خانواده دارد.
نامور با اشاره به اینکه نقش نظارتی مادران در خانواده بسیار مورد توجه است، افزود: مادرانی که در خانواده اهل نماز هستند، 80 درصد فرزندان آنان از آسیب‌های اجتماعی به دور مانده‌اند و فرزندان آنان در جامعه نقش تأثیرگذاری داشته‌اند.
کارشناس آموزش و پژوهش تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با تأکید براینکه اهمیت جایگاه زن در خانواده در دین اسلام یک اصل است، بیان کرد: هرچه نقش زنان در خانواده و اجتماع کم‌رنگ‌تر باشد، آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... بیشتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه دانش‌افزایی در جامعه کنونی برای زنان بسیار مورد نیاز است، اظهار کرد: مادرانی که دانش کافی را دارا هستند، 80 درصد فرزندان آنان دارای موفقیت‌های بیشتر هستند و این نشان می‌دهد که دانش‌افزایی در مادران بسیار مؤثر است.
نامور اضافه کرد: اگر نقش مادر در جامعه به خوبی تبیین شود، امنیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... در جامعه گسترش پیدا می‌کند.
کارشناس آموزش و پژوهش تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: دین اسلام با کار کردن زن در بیرون از خانه مخالفتی ندارد اما نگرانی‌ها برای آسیب‌هایی است که در بیرون از خانه و خانواده وجود دارد و اگر با تربیت و مدیریت درست، این آسیب‌ها از بین رود، به طور قطع جایگاه زنان مستحکم تر خواهد بود.
بیشترین ستایش در قرآن از نقش مادری است
عباس کیفی بجستانی، نویسنده و فعال قرآنی، در این نشست با بیان اینکه قرآن بیشترین ستایش را از نقش مادری داشته است تصریح کرد: زن در سه نقش طبیعی دختری، همسری و مادری ایفای نقش می‌کند که برجسته‌ترین این نقش‌ها، نقش مادری است.
وی تاکید کرد: نکته‌ای که در حال حاضر باید به آن اهمیت داده شود، تربیت جنسی فرزندان است و باید به این مسئله توجه ویژه‌ای شود تا در دوران نوجوانی و جوانی آسیب‌های اجتماعی گریبان‌گیر فرزندان ما نشود.
کیفی بجستانی با اشاره به اینکه زن مظهر ظرافت و جمال آفرینش است، اظهار کرد: مادران در خانواده در تربیت اخلاقی و رفتاری برای فرزندان الگو هستند و فرزندان نیز از این نقش به خوبی الگوگیری می‌کنند.
این فعال قرانی ادامه داد: در سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی،  ترویج سبک زندگی اسلامی بسیار مورد تأکید بوده است و در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز به جایگاه زنان در اجتماع بسیار توجه شده است که نشان دهنده درک جایگاه زن در جامعه کنونی است.
الهام آزادزاده، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان شمالی نیز در این نشست اظهار کرد: سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی، به عنوان یکی از سازمانهای متولی امر فرهنگ دینی در جامعه، در راستای برگزاری هرچه بهتر مراسم عزاداری حسینی، طرح پویش روضه‌های خانگی را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند بر این اساس علاوه بر انتقال ارزش های فرهنگی ایثار و فداکاری، پروتکل های بهداشتی را رعایت نموده و کادر درمان کشور را در ادامه مسیر مبارزه با این ویروس منحوس یاری نماید.
وی افزود: این پویش در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری، علمی، تبلیغی و ترویجی به صورت ملی در کشور در جریان است که یکی از بخشهای آن نشست های تخصصی است.   
وی گفت: در همین راستا با تمرکز پویش به مسأله خانه و خانواده، تصمیم گرفته شده است تا نشست‌های تخصصی در راستای معرفی ویژگی‌های خانواده تراز حسینی برگزار گردد که خراسان شمالی در نشستی تخصصی نقش مادر در خانواده و اجتماع را بررسی می‌کند.
‌آزادزاده قیود مرتبط با اشتغال مادر، وظیفه همسری زن نسبت به مرد، صبر مادر، الگویی برای فرزندان در تحمل مشکلات زندگی را از جمله محورهای این نشست ذکر کرد.

 


نظر شما :