تجربه جهاددانشگاهی در ایجاد شغل‌های نوآورانه، در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی پیاده‌سازی شود

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۷ کد : ۲۲۵۴۶ عمومی آموزش
تعداد بازدید:۶۹۴
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جهاد دانشگاهی در ایجاد رشته‌های شغلی نوآورانه موفق عمل کرده است و این تجربه باید در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی پیاده‌سازی شود. .
تجربه جهاددانشگاهی در ایجاد شغل‌های نوآورانه، در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی پیاده‌سازی شود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان شمالی، دکتر مهناز امامدادی، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، 18 شهریور ماه، در نشست بررسی روند اجرای طرح ملی مشاغل خانگی در جهاددانشگاهی خراسان شمالی، بیان کرد: تاکنون جهاددانشگاهی در ایجاد رشته‌های شغلی نوآورانه موفق عمل کرده است و این موفقیت باید در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به خوبی دیده شود و تنوع رشته‌ای بر اساس نیازهای موجود، ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف توسعه مشاغل خانگی ایجاد فرصت شغلی برای قشر فارغ‌التحصیل است،  ادامه داد: باید تلاش شود تا با منابع محدود بهترین خروجی را کسب کنیم و تاکنون تنوع رشته‌ای خوبی از سوی جهاددانشگاهی خراسان شمالی در طرح توسعه مشاغل خانگی ارائه شده است اما باید گسترش پیدا کند.
امامدادی با بیان اینکه در این طرح سرانه آموزشی 10 نفر است، افزود: در رشته‌ها انتخابی باید پیشران‌های قوی انتخاب شوند و پیشران‌های قوی به طور قطع در استان وجود دارد و تنها نیازمند شناسایی دقیق آنان است.
وی ادامه داد: خودباوری باید در بین پیشران‌ها وجود داشته باشد و اگر این خودباوری با مشاوره‌های انگیزشی افزایش پیدا کند، به طور قطع نتایج بهتری به دست خواهد آمد.
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تأکید کرد: ایجاد خودباوری در قشر زنان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در شرایط کنونی تغییرات فکری از تغییرات مهارتی مهم‌تر است.
وی تصریح کرد: اقدامات اولیه در حوزه برندسازی در استان خراسان شمالی شروع شده و باید به زودی مراحل پایانی را انجام دهد و از این پس نیز باید برندها به اسم اشخاص باشد.
توانمندی جهاددانشگاهی برای ارتقای شاخصه‌های کسب و کار
دکتر محمدصادق بیجندی، معاون آموزشی جهاددانشگاهی، در ادامه این نشست با اشاره به اینکه رتبه خراسان شمالی در شاخصه‌های کسب و کار، رتبه 30 است، اظهار کرد: سهم این استان در طرح مشاغل خانگی دو هزار نفر است که اگر این کار به درستی انجام شود، جهاددانشگاهی می‌تواند سهم به‌سزایی در ارتقای شاخصه کسب و کار استان داشته باشد.
وی ادامه داد: خراسان شمالی 829 روستای قابل سکونت دارد و 308 هزار جمعیت فعال در استان وجود دارد که نشان دهنده ظرفیت مناسب در استان است و باید کارها براساس زنجیره خود به خوبی انجام شود.
بیجندی اضافه کرد: انتظارات پیشران‌ها از جهاددانشگاهی باید بررسی شود و مشاوره‌های مناسبی به آنها در جهت توسعه کسب و کار خود ارائه شود تا بتوانیم نقش توسعه‌ای خود را به درستی در جامعه ایفا کنیم.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی در پایان تأکید کرد: در سفری  که مجدد به خراسان شمالی خواهیم داشت، تعهدات مرحله پایلوت را به کارفرما تحویل خواهیم داد.
679 نفر در حوزه مشاغل خانگی متصل به بازار شدند
محسن رحمانی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان شمالی نیز در ادامه این نشست، بیان کرد: حدود نیمی از جمعیت این استان را روستانشینان تشکیل می‌دهند که این ترکیب جمعیتی مزیت خوبی برای اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی است.
وی افزود: در حال حاضر مزیت‌های نسبی استان در حوزه مشاغل خانگی شناسایی شده است و تمام تلاش این بوده که نیازها و پتانسیل‌های استان در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.
رحمانی ادامه داد: در مرحله نخست اجرای طرح ملی مشاغل خانگی استان خراسان شمالی به عنوان یکی از 9 استان پایلوت کشور انتخاب و از سال 96 اجرای این طرح در استان آغاز شد.
وی همچنین اظهار کر: طی توافق استانداری خراسان شمالی و جهادانشگاهی، 2000 نفر ظرفیت برای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی برای استان تعریف شده است.
وی ابراز امیدواری کرد با اجرای مطلوب این طرح در خراسان شمالی، به ارتقای شاخصه های کسب و کار و ایجاد اشتغال در استان کمک شود.
در جریان سفر دکتر بیجندی، معاون آموزشی جهاددانشگاهی و دکتر امامدادی، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایشگاه دستاوردهای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خراسان شمالی نیز در جهاددانشگاهی استان گشایش یافت.
انتهای پیام


نظر شما :