رییس جهاددانشگاهی استان خبر داد:

رکوردگیری از ۴۰۰ نمونه برای اجرای طرح آنالیز شیر در خراسان شمالی

۱۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۳ کد : ۶۴۵۲۴ اخبار ویژه عمومی پژوهش
تعداد بازدید:۱۱۳
رییس جهاددانشگاهی خراسان شمالی از رکوردگیری ۴۰۰ نمونه شیر برای اجرای طرح آنالیز شیر در این استان خبر داد.
رکوردگیری از ۴۰۰ نمونه برای اجرای طرح آنالیز شیر در خراسان شمالی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان شمالی، مهسا پرنیان با اشاره به اجرای طرح آنالیز شیر در استان با همکاری سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد: نمونه گیری شیر از دام هایی انجام می شود که برای آنها شناسنامه از سامانه مرکز اصلاح نژاد دام صادر شده باشد.
وی گفت: میزان پروتئین و چربی موجود در شیرهایی که به عنوان نمونه گرفته شده در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد و در سامانه ثبت می شود.
پرنیان ادامه داد: در واقع این طرح با هدف حذف دام هایی صورت می گیرد که میزان چربی و پروتئین شیر آنها کمتر از مقدار مورد نظر است.
وی تاکید کرد: اصلاح نژاد دام با هدف افزایش میزان چربی و پروتئین دام هدف نهایی اجرای این طرح می باشد.
پرنیان توضیح داد: در قالب طرح آنالیز شیر ارزش اصلاحی گله ها مشخص می شود و شیر، آنالیز شده و مقدار پروتئین و چربی آن مشخص می شود و سپس به سمت کارخانه می رود که در برنامه است این طرح برای همه گاوداری‌های استان اجرا شود. 
وی گفت: استان خراسان شمالی به لحاظ اینکه نیمی از جمعیت آن را روستاییان تشکیل می دهند و اغلب به مشاغل دامپروری و کشاورزی اشغال دارند، پتانسیل های خوبی در حوزه های کشاورزی و دامپروری دارد که با توجه به این ظرفیت، جهاددانشگاهی به پشتوانه پژوهشگاه زیست فناوری رویان اصفهان طرح هایی را در این منطقه پیگیری می کند.
فعالیت‌های "مرکز اصلاح به‌نژادی دام سبک" از جمله برنامه ها در این زمینه است که تاکنون( از سال 99 تاکنون) حدود 3500 راس دام سبک تلقیح مصنوعی شده اند و اکنون  این عملیات برای هزار و 100 راس دام در حال انجام است که طرحی بسیار مثمرثمر و موفقیت آمیز بوده است.
انتهای پیام


نظر شما :