مرکز تشخیص و درمان سرطان پستان در خراسان شمالی راه‌اندازی می‌شود

۰۳ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۴ کد : ۵۱۹۷۴ اخبار ویژه عمومی پژوهش
تعداد بازدید:۳۸۷
در نشستی با حضور دکتر رامین صرامی فروشانی، رئیس پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی، دکتر سیدمحمد پاکمهر، نماینده بجنورد و نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، دکتر محمود طاووسی، مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، دکتر سیدجواد پورنقی، رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، مهسا پرنیان، رئیس جهاددانشگاهی استان و حجت‌الاسلام یوسفی، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی، طرح راه‌اندازی مرکز غربالگری، تشخیص و درمان سرطان پستان در خراسان شمالی پیگیری و بررسی شد.
مرکز تشخیص و درمان سرطان پستان در خراسان شمالی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان شمالی، دکتر سیدمحمد پاکمهر، نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در این نشست که در جهاددانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: 50 درصد جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می دهند و یکی از سرطان‌هایی که به وفور در میان آنها شایع است سرطان پستان است.

وی افزود: سرطان پستان جزو سرطان‌هایی است که اگر به موقع تشخیص داده شود، درمان قطعی دارد اما بسیار اهمیت دارد که در چه فازی این بیماری تشخیص داده شود، امروزه هم تخصص و هم ابزار و تجهیزات تشخیص و درمان این بیماری در کشور ما وجود دارد و می توانیم از این فرصت استفاده کنیم.

دکتر پاکمهر ادامه داد: جهاددانشگاهی در کشور ما منشا خدمات بزرگی شده است به عنوان مثال در حوزه درمان ناباروری ها دو مرکز مجهز و قوی شامل پژوهشگاه‌های رویان و ابن سینا دارد که امروز به عنوان مرکز مرجع به شمار می روند.
نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده در مجلس شورای اسلامی، افزود:  یک پنجم افراد جامعه و یا از هر پنج زوج یک زوج نابارور هستند و با وجود این دو مرکز و خدمات آنها می‌توانیم پایان ناباروری را اعلام کنیم.
پاکمهر با اشاره به ورود جهاددانشگاهی به حوزه غربالگری، پیشگیری، تشخیص زودرس  و درمان سرطان پستان، اظهار کرد: جهاددانشگاهی در این حوزه تجربیات ارزشمند درمانی دارد و جدیدترین روش‌های درمانی دنیا را به خدمت آورده اند که پیشرفت چشمگیری برای کشور است.


وی افزود: با توجه به این ظرفیت، در کمیسیون بهداشت و درمان، پیشنهاد ویژه دادیم که با توجه به اینکه 50 درصد جمعیت کشور بانوان هستند و سرطان پستان هم سرطان شایعی است مرکز تهران را در مراکز استان‌ها نیز گسترش دهیم و انشالله روزی برسد که در همه استان‌ها این کلینیک راه اندازی شود،  در این راستادر قانون بودجه سال 1401 حدود 88 میلیارد تومان اعتبار برای راه اندازی 11 مرکز در سطح 11 استان پیش‌بینی کردیم که جهاددانشگاهی باید این کار را انجام دهد ضمن اینکه وزارت بهداشت و درمان باید در این حوزه همکاری کند.

پاکمهر ادامه داد: در سفر رییس جمهوری به خراسان شمالی نیز  راه اندازی این کلینیک را جزو مصوبات  سفر آوردیم که 10 میلیارد تومان اعتبار به این منظور تخصیص یافته است و دانشگاه علوم پزشکی نیز باید برای راه اندازی کمک کند.
وی تاکید کرد: مبنای این مرکز، پیشگیری است و یک کار اساسی و ارزشمند خواهد بود و به خانواده ها در کاهش عوارض و پیامدهای ناشی از بیماری از جمله اقتصاد، روحیه و کاهش آلام ناشی از بیماری کمک خواهد کرد.
دکتر صرامی فروشانی، رئیس پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی نیز در این نشست گفت: اگر قبلا سرطان پستان مهمترین عامل مرگ و میر بانوان بود امروز متاسفانه به میزانی رشد کرده که مطابق آمار این سرطان، رتبه یک را در کل سرطان‌ها به خود اختصاص داده است یعنی فارغ از جنس، سرطان پستان بیشترین شیوع را دارد و متاسفانه نرخ آن نرخی فزاینده است بنابراین بیش از حد باید جدی انگاشته شده و به آن توجه شود.


وی افزود: در سرطان پستان پیشگیری مهمتر است زیرا با تشخیص به موقع می توانیم به یک درمان بسیار مناسب برسیم و این اهمیت پیشگیری این بیماری را صدچندان می کند.
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی یک نهاد مولود انقلاب و یک مجموعه خاموش اما پرتلاش و چالاک و در عین حال کم هزینه است. این یک دستاورد است که می تواند در اختیار سایر نهادها قرار بگیرد، ما پشتوانه‌ای جدی در جهاددانشگاهی داریم که آن، مجلس شورای اسلامی است و در همه موارد و مراتب پشتیبان است به عنوان مثال، مجلس یک بودجه قابل توجهی را در زمینه سلول درمانی به پژوهشکده معتمد تخصیص داد و منشا حرکتی شد که نتایج آن به پیشرفته ترین پروژه های درمان های نوین در پژوهشکده منجر شده و آن را پیشتاز کرده است.
دکتر صرامی همچنین گفت: تصویب و اعطای ماموریت به پژوهشکده سرطان معتمد برای راه اندازی شبکه پیشگیری و کنترل سرطان پستان، مسئولیت و رسالت ما را سنگین کرده است.


وی با بیان اینکه برخی بوروکراسی‌ها روند اجرای طرح را کند می کند، افزود: اما در برخی استانها از جمله خراسان شمالی که هم نمایندگان و هم دانشگاه علوم پزشکی حامی و همراه هستند، سریعتر کار را پیگیری و جلو می بریم و اگر این روند همکاری ادامه یابد تجهیزاتی با بالاترین فناوری ها را وارد استان می کنیم، از سویی قرار نیست فقط یک مرکز پیشگیری و کنترل سرطان پستان راه اندازی کنیم بلکه قرار است این مرکز یک کپی از پژوهشکده معتمد باشد و کل فناوری هایی که در دسترس است با هم افزایی و به صورت شبکه ای استفاده شود.
دکتر محمود طاووسی، مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، نیز گفت: جهاددانشگاهی نهادی انقلابی است و به عنوان نهاد حامی، تکمیل کننده و پیشران عمل می کند. ما می خواهیم به وزارت بهداشت کمک کنیم و به عنوان نهاد واسط یا نهاد حامی کنارشان هستیم و تلاش می کنیم تا به توزیع عادلانه خدمات کمک کنیم.

وی افزود: در حوزه درمان ناباروی در کل کشور 110 مرکز در کشور فعال است که 30 تا 40 درصد درمان ناباروری های کشور در مراکز جهاددانشگاهی انجام می شود.
وی با تاکید بر اینکه دیدگاه ما در ارائه خدمات پزشکی دیدگاهی شبکه ای است، افزود: امیدوارم شبکه تشخیص و درمان سرطان پستان توسعه یابد و شبکه ای عمل کند.
دکتر طاووسی گفت: امیدوارم بتوانیم یک الگوی شبکه ای را در کشور ایجاد کنیم تا همان خدماتی که در تهران ارائه می شود در شهرستان ها به صورت شبکه ای ارائه شود.
دکتر سیدجواد پورنقی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز گفت: جهاددانشگاهی هم در حوزه اجرایی و هم در حوزه علمی سابقه درخشانی دارد و در استان ما جای این فعالیت ها خالی بوده است.


وی افزود: زمانی که ارتباطات علمی و فرابخشی اتفاق می افتد هم ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی را بالا می برد و هم به رفع دغدغه  سیاستگذاران حوزه سلامت که رشد متوازن و عدالت در سلامت و نظام شبکه ای است، کمک می کند.
وی گفت: بسیار مطلوب است که هم در پایتخت و هم در استان های کم برخوردار امکانات و علم و دانش باشد و اگر بتوانیم کار خوبی در این زمینه را ارائه دهیم دغدغه سیاستگذاران در این زمینه کم شود.
دکتر پورنقی افزود: اگر بتوانیم در حوزه غربالگری سرطان پستان خوب عمل کنیم دستاورد بسیار خوبی است و اگر دانش و تجهیزات پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی در استان توسعه یابد، سطح استان به لحاظ دانش، درمان و اجرایی بالا می رود.
مهسا پرنیان، رییس جهاددانشگاهی خراسان شمالی نیز گفت: متاسفانه سرطان پستان در این استان شیوع بالایی دارد و حتی سنین زیر 30 سال را نیز درگیر کرده است که وضعیت مطلوب نیست.


وی افزود: مقرر شد با همکاری استان و پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی، مرکز غربالگری و درمان سرطان پستان را در استان راه اندازی کنیم، قریب به چهار سال است که پیگیر راه اندازی این مرکز در استان هستیم و امید داریم که به زودی راه اندازی شود.
وی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکنون حمایت ها و کمک های شایانی را برای راه اندازی این طرح مبذول داشته اند که جای قدردانی دارد و امیدواریم با راه اندازی هر چه زودتر این مرکز، خدماتی در شان مردم استان ارائه شود.
حجت الاسلام یوسفی، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی نیز در این نشست تاکید کرد: امروز خداوند از مسئولین این را می خواهد که گره از کار مردم باز کنند و باید برای خدمت به مردم تلاش شود.


وی با بیان اینکه پیشگیری در زمینه مسائل اجتماعی و سایر مسایل از اولویت های دادگستری است، افزود: در دستگاه قضا همواره معتقدیم پیشگیری بهتر از درمان است و در زمینه مبارزه با بیماری و حمایت از راه اندازی مرکز پیشگیری و درمان سرطان در استان نیز اعلام آمادگی می کنیم.

انتهای پیام


نظر شما :