نماینده بجنورد تاکید کرد:

لزوم تسریع در مطالعات اصلاح نژاد اسب ترکمن توسط جهاد دانشگاهی خراسان شمالی

۲۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۳ کد : ۴۶۱۵۲ اخبار ویژه فرهنگی عمومی دانشگاه پژوهش آموزش
تعداد بازدید:۳۱۴
عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت: نیاز است که جهاد دانشگاهی هرچه سریعتر مطالعات اصلاح نژاد اسب ترکمن را در خراسان شمالی آغاز کند.
لزوم تسریع در مطالعات اصلاح نژاد اسب ترکمن توسط جهاد دانشگاهی خراسان شمالی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان شمالی، محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی، در دیدار با سرپرست جهاددانشگاهی استان، با اشاره به اینکه اختصاص ۵ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن فرصت مناسبی برای ایجاد زنجیره صنعت اسب در استان است، اظهار کرد: هویت اساسی خراسان شمالی در حوزه پرورش اسب اصیل ترکمن است که یکی از مهمترین و اساسی ترین موضوعات در استان است.

وی با تأکید بر معرفی اسب اصیل ترکمن در عرصه ملی و بین المللی، اضافه‌ کرد: ضروری است که ژنوم اصلی اسب ترکمن خراسان شمالی،  برای آینده کشور حفظ شود.

عضو فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم تحقق تلاش‌ها برای مطالعه و پژوهش نژاد اسب اصیل ترکمن افزود: مطالعه و پژوهش نژاد اسب اصیل ترکمن بارها پیشنهاد شد که ابتر مانده بود، امسال با پیگیری‌هایی که صورت گرفت مبلغ ۵ میلیارد تومان برای اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن که به عنوان زیباترین، قوی‌ترین اسب است و در خیلی از مسابقات بین المللی حرفی برای گفتن دارد مصوب و در جدول تبصره ۱۴ بودجه 1401 عنوان شده دارای تخصیص صد در صد است که برای مطالعات اصلاح نژاد اسب در اختیار جهاد دانشگاهی قرار می‌گیرد.

وحیدی بیان کرد: از استاندار خراسان شمالی انتظار داریم موضوع اسب اصیل ترکمن را در اولویت قرار داده و جلسات کمیته استانی اسب اصیل ترکمن را به صورت دائمی تشکیل دهد همچنین برگزاری مسابقه زیبایی اسب در بخش جرگلان و مسابقات اسب سواری در تمامی شهرستان‌های  خراسان شمالی می تواند به تحقق اهداف در این زمینه کمک کند.

وی در پایان گفت: جهاددانشگاهی باید از ظرفیت‌ اسب داران و سایر حوزه‌های مربوط به این موضوع استفاده کند تا زنجیره کامل این صنعت در استان شکل بگیرد و دست مافیا از این صنعت کوتاه شود.

مهسا پرنیان، سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان شمالی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه خراسان‌شمالی خاستگاه اصیل‌ترین نژاد اسب ترکمن در ایران بوده و هویت اسب اصیل ترکمن متعلق به این استان و منطقه مرزی جرگلان است، اظهار کرد: مطالعات این پروژه در استان آغاز شده است و در این پروژه از ظرفیت اسب‌داران کهنه‌کار استان استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان دارای حدود یک هزار اسب اصیل ترکمن است، افزود: سال‌ها است که مسئولان استانی وجود این گونه را به‌ عنوان یک مزیت اقتصادی برای رشد و توسعه استان بیان می‌کنند، اما بعد از گذشت سال‌ها هنوز صنعت اسب جایگاه واقعی خود را در این استان پیدا نکرده است که امیدواریم با حمایت مجلس شورای اسلامی از این پروژه در استان بتوانیم بخشی از خلاها را پر کنیم.

پرنیان گفت: جهاددانشگاهی با پشتوانه علمی و پژوهشگاه های مرتبط در این زمینه، می‌تواند خدمات شایانی را به استان ارائه دهد.

وی در پایان تصریح کرد: برای اجرای هر چه بهتر این پروژه نیازمند حمایت تمام دستگاه‌های مرتبط هستیم و امیدواریم با تشکیل یک کارگروه ویژه در این خصوص، هم افزایی ها افزایش یابد.

انتهای پیام


نظر شما :