رییس جهاددانشگاهی در نشست مشترک با نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد:

اعلام آمادگی جهاددانشگاهی برای کمک به جوان سازی جمعیت کشور/ قابلیت های خراسان شمالی برای طرح اصلاح نژاد دام

۰۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۹ کد : ۲۷۴۳۱ فرهنگی عمومی پژوهش
تعداد بازدید:۷۱۳
رئیس جهاددانشگاهی با بیان این‌که این نهاد در حوزه درمان ناباروری دو مجموعه قوی رویان و ابن سینا در تهران و همچنین مراکزی در برخی استان‌های کشور دارد که ۵۰ درصد سیکل‌های ناباروری در کل کشور توسط این مراکز انجام می‌شود، افزود: این نهاد برای کمک به اجرای طرح جوانی جمعیت کشور از طریق این مراکز آمادگی دارد.
اعلام آمادگی جهاددانشگاهی برای کمک به جوان سازی جمعیت کشور/ قابلیت های خراسان شمالی برای طرح اصلاح نژاد دام

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان شمالی، دکتر حمیدرضا طیبی در دیداری که به منظور بررسی طرح‌های توسعه‌ای خراسان شمالی با حضور دکتر محمد وحیدی نماینده بجنورد و نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و محسن رحمانی رییس جهاددانشگاهی خراسان شمالی برگزار شد، اظهار کرد: روز به روز به تعداد زوج‌های نابارور اضافه می‌شود، مراکز درمان ناباروری این نهاد به پشتوانه تیم علمی بسیار قوی، خدمات شایانی را ارایه می‌دهد و علت ارایه این حجم از خدمات با این تعداد مراکز محدود، انگیزه و روحیه جهادی است.

وی افزود: با توجه به بنیه قوی علمی و فناورانه جهاددانشگاهی، یکی از پیشنهاداتی که از سوی وزارت بهداشت مطرح شد، تاسیس مرکز درمان ناباروری در تمام استان‌ها بود و با توجه به این‌که بحث جوان سازی جمعیت، بحثی ملی است در حال حاضر نیز این نهاد به پشتوانه پژوهشگاه‌های رویان و ابن سینا در این زمینه آمادگی دارد.

دکتر طیبی در ادامه اظهار کرد: بحث سالمندی نیز از مباحث بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود؛ زیرا هزینه‌های بسیار سنگینی دارد و جمعیت ایران هم به سمت سالمندی پیش می‌رود و اگر بر روی آن کار علمی و منطقی انجام نشود هزینه‌های کشور را بسیار بالا برده و سالمندان نیز از نظر روحی و روانی دچار مشکل خواهند شد.

رییس جهاددانشگاهی همچنین با اشاره به قابلیت‌های خراسان شمالی در زمینه دام سبک و اجرای طرح اصلاح نژاد دام در این استان به پشتوانه پژوهشگاه زیست فناوری رویان اصفهان و همچنین قابلیت این استان در زمینه گیاهان دارویی پیشنهاد کرد: اجرای طرح کشت و فراوری گیاهان دارویی و تولید داروهای گیاهی در استان پیگیری شود.

دکتر طیبی با اشاره به فعالیت های پژوهشکده گیاهان دارویی و پژوهشکده صنایع غذایی جهاددانشگاهی، افزود: پیشنهاد می‌شود چند پروژه ویژه خراسان شمالی با همکاری این پژوهشکده‌ها اجرا شود.

وی همچنین با اشاره به طرح پیشنهادی از سوی واحد خراسان شمالی در زمینه تاسیس مرکز پیشگیری و غربالگری سرطان پستان در استان، اظهار کرد: با اتکا به پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی می‌توان در زمان کمی این مرکز را در استان تاسیس کرد.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به مزیت خراسان شمالی در زمینه اسب اصیل ترکمن، اظهار کرد: جهاددانشگاهی اجرای پروژه اصلاح نژاد دام سنگین شامل گاومیش، اسب و شتر را در دست انجام دارد که در صورت تامین اعتبار، توسعه و گسترش علمی تکثیر اسب اصیل ترکمن در خراسان شمالی اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه های پیشنهادی از سوی جهاددانشگاهی خراسان شمالی شامل تاسیس مرکز درمان سرطان پستان، تاسیس مرکز توسعه فناوری‌های نوین اصلاح به‌نژادی دام سبک شمال شرق کشور و کشت و فرآوری گیاهان دارویی اظهار امیدواری کرد با مشارکت مسوولان استانی و ملی این پروژه‌ها در استان عملیاتی شود. 

مراکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی ظرفیت خوبی برای تحقق طرح جوانی جمعیت ایران است

دکتر محمد وحیدی نماینده بجنورد و نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به تشکیل کمیسیون جوانی جمعیت و خانواده در مجلس اظهار کرد: مراکز درمان ناباروری تحت پوشش جهاددانشگاهی، از جمله پژوهشگاه‌های رویان و ابن سینا، ظرفیت خوبی برای کمک به تحق اهداف طرح جوانی جمعیت و خانواده که از تاکیدات مقام معظم رهبری است، دارند.

وی افزود: در بحث‌های جمعیت یکی از مهم‌ترین مسایل، درمان ناباوروی است که مراکز ابن سینا و رویان و فراگیر شدن خدمات این مراکز در استان‌ها، با حضور رییس جهاددانشگاهی در کمیسیون جوانی جمعیت و خانواده مجلس بررسی شود.

وی سقط جنین، کنترل‌های دوره بارداری و درمان ناباروری را از جمله مباحث مورد بررسی در این کمیسیون عنوان کرد و افزود: بخشی از مسایل مورد بررسی در کمیسیون جوانی جمعیت و خانواده، مشوق‌ها است و بخشی نیز باید ریشه‌ای پیگیری شود که موسسات رویان و ابن سینای جهاددانشگاهی در این زمینه تاثیرگذار هستند.

نماینده بجنورد، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مزیت‌های استان خراسان شمالی اظهار کرد: در سند توسعه استان، اقتصاد بر پایه کشاورزی به عنوان اولویت اول دیده شده است و برای کمک به تحقق اهداف در این زمینه می‌خواهیم مجموعه‌ای مانند جهاددانشگاهی وارد عرصه شود.

وحیدی افزود: در این قالب نهادهایی مانند جهادکشاورزی و مجموعه‌هایی که ماهیت آموزشی و تحقیقاتی داشته باشند بایستی در قالب زنجیره‌های تولید فعالیت می‌کنند که یکی از آن‌ها زنجیره دام است.

وی ادامه داد: خراسان شمالی در زمینه دام سبک، سه برابر میانگین کشور تولید دارد، از ظرفیت مرتعی بسیار خوبی برخوردار است، نوع دام و گوشت تولیدی آن بسیار طرفدار دارد، در صادرات ظرفیت خوبی دارد و در حال حاضر 900 هزار دام سبک زنده از استان خارج می شود .

وی همچنین با اشاره به ظرفیت گیاهان دارویی این استان گفت: از 92 هزار هکتار پارک ملی گلستان 55 درصد در خراسان شمالی با 1300 گونه گیاهی ثبت شده است، دارای 56 نوع پستاندار و 0 146 گونه پرندگان است و علاوه بر آن در سه منطقه حفاظت شده استان نیز وصل به پارک ملی گلستان است.

وی افزود: در این حوزه رویکرد این است امکان بهره برداری را به مردم بدهیم که اکنون منابع طبیعی اراضی را به مردم به عنوان بهره بردار واگذار می کند.

وی با اشاره به مراکز تخصصی جهاددانشگاهی، خواستار پیگیری طرح‌های پیشنهادی واحد خراسان شمالی شد و در این زمینه قول مساعدت و حمایت داد.

پیگیری تاسیس مرکز پیشگیری زودرس و درمان سرطان پستان در خراسان شمالی

مهندس محسن رحمانی رییس جهاددانشگاهی خراسان شمالی نیز در این نشست با اشاره به این‌که حدود 44 درصد جمعیت استان روستایی و غالب بحث معیشتی آن‌ها نیز طرح های کشاورزی و دامپروری است، افزود: پیشران اول اقتصادی استان کشاورزی است اما این امر به صورت سنتی انجام می‌شود که با توجه به مزیت استان در زمینه کشاورزی و دامپروری، اولویت جهاددانشگاهی استان ورود به این حوزه ها است.

وی با اشاره به دیدار سال گذشته استاندار خراسان شمالی و رییس جهاددانشگاهی و مصوبه اجرای طرح اصلاح به نژادی دام سبک در استان، افزود: با توجه به ظرفیت‌هایی که جهاددانشگاهی در سطح ملی دارد مرکز خدمات تخصصی دام جهاددانشگاهی در استان در حال ارایه خدمات است که به منظور افزایش بهره‌وری دام، با هماهنگی با پژوهشکده رویان اصفهان، تلقیح مصنوعی دام انجام می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی خراسان شمالی ادامه داد: در این راستا پروژه تاسیس مرکز توسعه فناوری‌های نوین اصلاح به‌‎نژادی دام سبک شمال شرق کشور در استان به مجلس ارایه شده تا بتوانیم روندی که در حوزه دامپروری سنتی وجود دارد را اصلاح و آن را رونق دهیم.

وی همچنین گفت: با توجه به این‌که امسال از تسهیلاتی که کمیته امداد به مددجویان تحت پوشش تخصیص داده است تقریبا 80 درصد در حوزه پرورش دام سبک است، جهاددانشگاهی به عنوان همکار کمیته امداد امام(ره) راهبری شغلی را در زمینه تغذیه، بهداشت و بیماری‌‎های دامی ارایه خدمت می‌دهد.

مهندس رحمانی در ادامه افزود: استان در زمینه گیاهان دارویی هنوز بکر است و کشت به صورت محدود انجام شده و در زمینه فراوری نیاز به توسعه فعالیت‌ها در این بخش می‌باشد، بنابراین این قابلیت نیز ظرفیتی مناسب برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و فناورانه است.

وی افزود: از دیگر طرح‌هایی که توسط جهاددانشگاهی خراسان شمالی به مجلس ارایه شده است، طرح تاسیس مرکز پیشگیری زودرس و درمان سرطان برست است که طی بازدید دکتر پاکمهر نماینده بجنورد از پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی در تهران، مقرر شد در مرحله نخست مرکز غربالگری و پیشگیری سرطان برست در استان تاسیس شود و در ادامه حوزه درمان هم به خدمات این مرکز افزوده شود.

رییس جهاددانشگاهی خراسان شمالی در پایان گفت: راه‌اندازی مراکز تخصصی و فوق تخصصی درمانی در استان خراسان شمالی ضروری است و امید است بتوان با اتکا به ظرفیت های تخصصی جهاددانشگاهی خدمات شایانی را به مردم استان  ارایه داد.


نظر شما :