بررسی طرح‌های توسعه‌ای جهاددانشگاهی خراسان‌شمالی با حضور نمایندگان مجلس و فرمانده سپاه استان

۰۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۹ کد : ۲۲۱۶۰ فرهنگی عمومی پژوهش
تعداد بازدید:۶۵۳
در نشستی مشترک با حضور نمایندگان مجلس و فرمانده سپاه استان طرح‌های توسعه‌ای جهاددانشگاهی خراسان شمالی بررسی شد.
بررسی طرح‌های توسعه‌ای جهاددانشگاهی خراسان‌شمالی با حضور نمایندگان مجلس و فرمانده سپاه استان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان شمالی، در این نشست که با حضور سیدمحمد پاکمهر رییس مجمع نمایندگان خراسان شمالی و نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، محمد وحیدی نماینده بجنورد و نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، سردار ابوالقاسم چمن فرمانده سپاه جوادالائمه(ع) استان و محسن رحمانی رییس جهاددانشگاهی خراسان شمالی، برگزار شد در خصوص طرح‌هایی از جمله راه‌اندازی مرکز پیشگیری و درمان سرطان برست، طرح توسعه‌ای اصلاح نژاد دام و فرآوری گیاهان دارویی بحث و تبادل نظر شد.
سردار ابوالقاسم چمن فرمانده سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی، در این نشست از حضور هلدینگ‌های فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا در روزهای آتی در استان خبر داد.
وی با اشاره به این که هلدینگ های فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا در استان حضور پیدا می‌کنند، اظهار کرد: حضور این هلدینگ‌ها در استان موقعیت بسیار خوبی است و جهاددانشگاهی استان با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه پرورش گیاهان دارویی دارد، می‌تواند طرح‌ها و برنامه‌های خود را ارائه دهد تا با هم‌افزایی یکدیگر، زنجیره ارزش کشت و فراوری گیاهان دارویی در استان تکمیل شود.
وی ادامه داد: در خصوص راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری و درمان سرطان برست، ظرفیت‌های جهاددانشگاهی و خدمات مرکز درمانی جوادالائمه(ع) وجود دارد اما برای تکمیل این دو پروژه مهم به اعتبارات ملی نیز نیاز است.
سردار چمن با اشاره به اجرای طرح‌های به‌نژادی دام و چندقلوزایی تاکید کرد: در این طرح‎ها باید نژاد بومی استان حفظ شده و مراقبت شود و نژاد دام‌های استان تغییر نیابد.
فرمانده سپاه جواد الائمه(ع) خراسان شمالی تصریح کرد: افزایش راندمان قوچ‌اندازی در استان در حال مطالعه است که به دنبال ایجاد طرحی سازگار با زیست بوم استان هستیم و در این خصوص نیز می‌توانیم از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی استان استفاده کنیم.
چمن با اشاره به اینکه ایجاد مشاغل خانگی در زمان شیوع کرونا کمک بسیاری به اقتصاد خانواده می‌کند، افزود: استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی در شرایط کنونی در حوزه اقتصاد می‌تواند راهگشا باشد و در این حوزه نیز تسهیلات یک میلیون تا 50 میلیون تومانی به افراد متقاضی ارائه می‌شود.
وی همچنین با اشاره به شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری کلاس‌های حضوری بر لزوم ارائه آموزش‌‎های مجازی به متقاضیان درخواست تسهیلات تاکید کرد.


خراسان شمالی نیازمند مرکز درمان سرطان برست
محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد، گرمه و جاجرم، راز و جرگلان و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه بیان کرد: این استان جزو پنج استان اول در ابتلا به بیماری سرطان برست است و این مساله نشان دهنده نیاز استان به مرکز درمانی ویژه سرطان برست است که باید با هم‌افزایی لازم این کار انجام شود.
وی با بیان این که یک مرکز درمانی سرطان برست در استان کافی است، اظهار کرد: نباید پراکندگی وجود داشته باشد و نیاز است تفاهم‌نامه‌ای بین جهاددانشگاهی، سپاه جوادالائمه(ع) و علوم پزشکی استان منعقد شود و از ظرفیت‌های هرسه مجموعه در راه‌اندازی این مرکز استفاده شود.
نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که راه‌اندازی این مرکز در استان عملیاتی است، اظهار کرد: به طور قطع پیگیری‌های لازم را از کمیسیون‌های مربوطه در مجلس برای اختصاص اعتبارات انجام خواهیم داد و برای انجام این کار نیاز است که اعتبارات ملی اختصاص یابد.
وحیدی در خصوص طرح اصلاح نژاد دام در استان، بیان کرد: حفظ نژاد بومی استان بسیار ضروری است و دستگاه‌هایی که در این حوزه ورود پیدا کرده‌اند نیاز است که به این مساله نیز توجه ویژه داشته باشند.
وی همچنین بهره وری در حوزه گیاهان دارویی را مطلوب خواند و با توجه به قابلیت‌های خراسان شمالی در این زمینه، بر لزوم ورود به این عرصه تاکید کرد.
سیدمحمد پاکمهر نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بالا بودن آمار سرطان برست در خراسان شمالی، تاکید کرد: اقدامات درمانی نیاز است اما باید از حوزه پیشگیری نیز غافل نشد و تمرکز اصلی بر روی مسائل مربوط به پیشگیری باشد.
وی افزود: وجود مرکز درمان سرطان برست در استان نیاز است اما باید رویکر پیشگیرانه را مقدم بر درمان دانست زیرا هزینه‌های درمان بار مضاعف بر خانواده‌‎ها و جامعه تحمیل می‌کند.
نماینده بجنورد با بیان اینکه بین هشت تا 12 درصد افراد جامعه معلول هستند، افزود: هزینه امورات معلولان بسیار زیاد است، بین دو الی چهار برابر هزینه امورات معلولان از مردم عادی بیشتر است اما در کشور برای پیشگیری از اضافه شدن تعداد معلولان کارهای پیشگیرانه بسیار اندک بوده است.
پاکمهر در بازید از امکانات جهاددانشگاهی خراسان شمالی، ورود مجمع خیران سلامت را برای توسعه و بهره برداری از این امکانات مثمر ثمر خواند.
اشتغال، اصلاح به‌نژادی دام سبک، توسعه کشت و فراوری گیاهان دارویی و ارائه خدمات درمانی اولویت جهاددانشگاهی خراسان شمالی
محسن رحمانی رییس جهاددانشگاهی خراسان شمالی نیز در این نشست اشتغال، اصلاح به‌نژادی دام سبک، توسعه کشت و فراوری گیاهان دارویی و ارائه خدمات درمانی را از جمله اولویت‌های این نهاد دانست.
وی افزود: پژوهشکده‌هایی در حوزه‌های پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم انسانی در جهاددانشگاهی فعالیت دارند، همچنین این نهاد در حوزه فناوری در دو بخش ارائه خدمات تخصصی و تحقیقات کاربردی فعایت می‌کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر در دو بخش اصلاح نژاد دام سبک و گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان شمالی در حال پیگیری و انجام طرح های عملیاتی در استان است که به پشتوانه پژوهشکده‌‎ گیاهان دارویی و پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، این ماموریت‌ها در استان انجام می شود.
رحمانی گفت: با حمایت استاندار محترم خراسان شمالی طرح اصلاح به نژادی دام سبک با روش تلقیح مصنوعی با همکاری پژوهشگاه رویان در استان در حال انجام است و با حمایت های جهاددانشگاهی کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه این طرح پیگیری می‌شود.
رییس جهاددانشگاهی خراسان شمالی افزود: در حوزه گیاهان دارویی نیاز است که از ظرفیت بخش خصوصی و مجموعه هایی مانند سپاه استفاده شود زیرا زنجیره ارزش گیاهان دارویی باید با تمامی ابعاد آن دیده شود و چرخه کامل پیاده شود.
رحمانی با اشاره به پژوهشکده معتمد و مرکز درمان سرطان برست جهاددانشگاهی افزود: مساله سرطان برست در استان یک زنگ خطر است و بهتر است از ظرفیت‌های مجموعه‌های مختلف برای ارائه خدمات در این حوزه در استان استفاده شود.
وی افزود: مرکز درمان سرطان برست پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی برای حمایت علمی و ارائه آموزش‌های لازم در استان اعلام آمادگی کرده که امید است بتوان با حمایت‌های استانی، ظرفیت‌های این مرکز را به استان آورد.
گفتنی است، پس از این نشست نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فرمانده سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی از بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی بازدید کردند و در خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنای این نهاد حضور یافتند.


نظر شما :